Ordfører Gunn Cecilie Ringdal møtte Liers nybakte juniorverdensmester i sjakk onsdag ettermiddag.

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal og rådmann Bente Gravdal gratulerte Aryan Tari med VM-tittelen.

Aryan Tari (18) fra Lierskogen vant nylig juniorverdensmesterskapet i sjakk, som ble arrangert i Italia.

Den unge liungen, som har spilt sjakk siden han var fem år gammel, er altså den beste sjakkspilleren i verden under 21 år. Det er en ekstremt god prestasjon som virkelig blir lagt merke til.

Ordfører-ros

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal og rådmann Bente Gravdal inviterte den unge verdensmesteren til en prat på rådhuset onsdag ettermiddag, og for å overrekke en liten påskjønnelse til Aryan Tari.

- Vi er utrolig stolte over det du har oppnådd. Tenk at vi har en verdensmester fra Lier - og attpåtil i sjakk, sa ordføreren da hun møtte 18-åringen fra Lierskogen.

For å sette det litt i perspektiv: På verdensbasis er det 600 millioner mennesker som spiller sjakk. Det er 1000 spillere som har oppnådd den høyeste tittelen: Stormester. 12 av dem bor i Norge, og en av dem er 18 år gammel, har adresse Lierskogen og heter Aryan Tari. Det er ikke rart at mange sammenligner liungen med verdenseneren Magnus Carlsen, en spiller som Aryan Tari har trent mye sjakk med.

- Det største i karrieren

- Å bli juniorverdensmester er selvfølgelig den største prestasjonen så langt i karrieren. Utrolig gøy å opp nå det målet. Men jeg sikter videre og ønsker å bli stadig bedre, sier liungen, som skal spille flere turneringer før vi bytter ut til 2018-kalender.

Akkurat nå er han ranket som en av de 200-250 beste sjakkspillerne i verden - uansett alder. Det er fortsatt et stykke opp til verdenseneren Magnus Carlsen, men stormesteren fra Lier ser kun oppover på rankinglisten.

- Målet er å bli stadig bedre og klatre på rankingen, smiler Aryan Tari.

Lier kommune gratulerer vår nybakte verdensmester - ønsker lykke til i de kommende konkurransene!