Ordfører Gunn Cecilie Ringdal slo seg sammen 5. klasse på Gullaug skole for å rydde strandkanten på Gilhusodden.

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal gikk god ryddehjelp av 5. klasse på Gullaug skole, her representert ved Albert Høvik, Madelein Adriana Myhrvold og Ingrid Louisa Lorvik.

I forbindelse med den landsomfattende strandryddeuka, som arrangeres fra 30. april til 6. mai, satte 5. klasse ved Gullaug skole i gang en ryddedugnad på Gilhusodden onsdag 2. mai.

34 elever og to lærere gikk grundig til verks, og ryddet søppel i strandkanten på det populære friområdet i Lier.

Christian Opsahl Moe fra park, idrett og friluftsliv i Lier kommune stilte opp med tilhenger, plastposer, hansker og nødvendig utstyr til ryddedugnaden, og miljørådgiver Ingebjørg Tofte og ordfører Gunn Cecilie Ringdal hjalp elevene med å rydde.

Stort plastproblem

- Jeg er så glad for å se så mange ivrige og flinke elever som ønsker å bidra til å rydde opp i søppel. Hvis utviklingen med plast i havet fortsetter, så er det i 2050 mer plast i havet enn fisk. Men hvis vi alle gjør en innsats, så kan vi utgjøre en forskjell, sa ordfører Gunn Cecilie Ringdal til de ivrige femteklassingene.

Langs store deler av stranden på Gilhusodden lå det mye søppel. Noe smått, men også flere store gjenstander. Blant annet et stort kjøleskap!

- De voksne er verst

- Jeg synes det er skammelig at ikke folk klarer å kaste søppelet i søppelbøttene, mener 5. klasseeleven Madelein Adriana Myhrvold. Hun får støtte av venninnen.
- De voksne er verst og kaster mye mer søppel i naturen enn barna. Så må vi rydde opp etter dem, sier Ingrid Louisa Lorvik.

En hel uke

De gode representantene fra Gullaug skole gjorde en solid jobb på Gilhusodden. Gjennom hele uken er det flere ryddeaksjoner, både i Lier og over hele landet.

Lier kommune leverer ut ryddepakker fra servicetorget på rådhuset (sekker og arbeidshansker) som innbyggerne kan hente.

Kommunen henter også avfall fra aksjonen på følgende steder:

o Gilhusodden - parkeringsplassen
o Engersand – parkeringsplassen ved friområde.
o Svangstrand - ved båthuset.
o Fjordparken – parkeringsplass/grusplass på Liers side mot Drammen.
(Husk og registrer aksjonen din på Ryddeportalen, og merk avfallet ditt med aksjonsnummer).

Avfall fra registrerte aksjoner i ryddeportalen kan også leveres hos:

• Ragn Sells, mandag til fredag
• RfD på Lindum, mandag til lørdag i strandryddeuka.
Husk at det kan ryddes både langs Drammensfjorden, Lierelva og Holsfjorden.