Nå må du fjerne miljøbomben fra hagen din

Hundrevis av husstander i Lier kan ha tikkende miljøbomber nedgravd i hagen i form av oljetanker. Tanker som ikke er i bruk, må fjernes.

På informasjonsmøtet på Haugestad 12. september ble det gitt god informasjon om dette og hvilke økonomiske støtteordninger som finnes for å gå over fra fossil oljefyring til et mer miljøvennlig alternativ.

- Vil gi informasjon og råd

Hvis du har en oljetank nedgravd i hagen din, har du kanskje mottatt et brev fra Lier kommune med informasjon og invitasjon til åpent informasjonsmøte om utfasing av fossil oljefyring.

- Vi ønsker å gi innbyggerne mer informasjon om overgangen fra fossil oljefyring til fornybar energi og forurensningsfaren tilknyttet den nedgravde oljetanken, sier Ingebjørg Tofte, rådgiver for miljø og samfunn i Lier kommune.

Oljefyringsforbud i 2020

Regjeringen har vedtatt at fossil oljefyring blir forbudt i 2020.

Det betyr at du i løpet av 2019 må finne en annen energikilde hvis du bruker fossil olje eller parafin til oppvarming i dag. Forbudet vil gjelde for både boliger og bygg, men enkelte bygg får noen år ekstra til å omstille seg.

Selv om det blir forbudt med fossil oljefyring er det ikke sånn at det vil være forbudt å ha oljefyr, parafinkamin eller oljetank. Forbudet gjelder bruk av fossilt brensel, ikke selve oppvarmingsløsningen. Du kan derfor fremdeles bruke biofyringsolje i oljefyren din også etter 2020.

Mange fornybare alternativer

Heldigvis finnes det mange fornybare oppvarmingsløsninger som er mer energismarte og mindre klimaskadelige enn fossil fyringsolje.

En parafinkamin kan for eksempel erstattes av en luft-luft-varmepumpe, en rentbrennende vedovn eller en pelletskamin, eller aller helst en kombinasjon. En oljekjele kan erstattes av en luft-vann-varmepumpe, en berg-, sjø- eller jordvarmepumpe, eller en biokjele. Gjerne i kombinasjon med solfangere. Det er også mulig å bruke biofyringsolje eller ren elektrisk oppvarming.

I Lier har vi gratis energirådgivning der en energirådgiver kan komme hjem til deg å gi deg råd om hva som passer akkurat for din bolig. Dette har vi også mer informasjon om på våre nettsider, sier Ingebjørg Tofte.

Ingebjørg Tofte er rådgiver for miljø og samfunn i Lier kommune.

Du kan få økonomisk støtte

Enova gir økonomisk støtte hvis du erstatter fossil oljefyring med et fornybart alternativ og samtidig sanerer oljetanken.

De gir også økonomisk tilskudd til fornybare, vannbårne oppvarmingsløsninger, til energirådgivning, og til helthetlig energioppgradering av boligen din.

Oljetanker fjernes

Har du allerede kuttet ut oljefyringen, men har fortsatt en nedgravd oljetank liggende som ikke lenger er i bruk?

Da er det på tide at den fjernes.

En slik gammel oljetank kan være en tikkende miljøbombe, og den er grunneiers eget ansvar. Det hjelper ikke om du har brent tanken tom, da det kan ligge mange liter olje i en slik "tom" tank.

Nedgravde oljetanker som ikke lenger er i bruk skal i utgangspunktet tømmes for olje, renses, tas opp av bakken, og avhendes som avfall. Dette må skje på en forsvarlig måte, og derfor bør et firma som er sertifisert for miljøsanering benyttes til dette.

Ønsker statusoppdatering

Lier kommune fører oversikt med oljetanker i kommunen. Oversikten er basert på innmeldinger om oljetanker fra Drammensregionens brannvesen IKS, firmaer som har utført arbeid på oljetanker i kommunen, og tankeiere. Kommunen ønsker at tankeiere melder fra om status og hva som gjøres med de nedgravde olje- og parafintankene.

Du finner mer informasjon om disse temaene på: enova.no, oljefri.no eller lier.kommune.no. Få tips til flere energismarte tiltak i boligen din på energismart.no og finn ut hvor mye energi du kan spare på energiportalen.no.

Program for informasjonsmøtet

Informasjonsmøte ble arrangert på Haugestad 12. september.

Agenda på møtet var:

- Hva er problemet med fossil oljefyring?
- Risiko og ansvar – oljetanker i et forsikringsperspektiv
- Slik skal oljetanker følges opp i Lier kommune
- Fornybare alternativer til fossil oljefyring

Mange fant veien til Haugestad og informasjonsmøte onsdag 12. september.

Godt oppmøte

Det var godt oppmøte på Haugestad onsdag kveld. Omlag 70 liunger fikk informasjon om utfasing av fossil oljefyring.

Møtet ble arrangert av Lier kommune i samarbeid med Naturvernforbundet.

Før og etter møtet benyttet mange seg av muligheten til å snakke med tilbydere av løsninger for å fjerne tanken og anlegg på riktig måte.

Presentasjonene fra møtet er lagt ut her:  http://oljefri.no/informasjonsmoter/gjennomfort-12-09-2018-informasjonsmote-i-lier-kommune-article903-937.html