Hundrevis av Lier-ungdommer besøkte jobbmesse

JOBBJAKT: Sandra Kure, Andrine Borgen og Leah Drijfhout hadde stor glede av å besøke jobb- og karrieremessen på St. Hallvard videregående skole i Lier.
Arbeidsgivere møtte ungdommer og gav dem noen klare råd i jakten på sommer- og deltidsjobb.

NAV i Lier inviterte til stor jobb- og karrieremesse på St. Hallvard videregående skole torsdag 14. mars.

Om lag 1300 elever fra Lier videregående skole og St. Hallvard videregående skole var invitert – og i aulaen stod representanter fra 22 arbeidsgivere og organisasjoner klare til å møte ungdommene.

Det er første gangen NAV i Lier arrangerer en så stor jobb- og karrieremesse – men prosjektleder Christian M. Tendeland Iversen lover: Det blir ikke siste gang!

- Dette gikk over all forventning. Masse nysgjerrige og godt forberedte ungdommer møtte opp for å prate med arbeidsgivere. Noen arbeidsgivere ønsket å vise seg frem for fremtidige jobbsøkere, mens noen gikk aktivt ut for å rekruttere skoleelever til sommerjobber og deltidsstillinger. I forkant arrangerte vi CV-kurs på skolen, og jeg ser at mange elever hadde med seg CV-en sin her i dag. Moro å se at dette gikk så bra, smiler NAV-prosjektlederen fornøyd.

SUKSESS: Christian M. Tendeland Iversen er prosjektleder for NAV i videregående skole og strålende fornøyd med den aller første jobb- og karrieremessen.

Presenterte seg for ungdommer

Arbeidsgiverne hadde stands i aulaen, og det var fritt frem for skoleelevene til å gå rundt og snakke, få råd og presentere seg.

Det å vite at disse arbeidsgiverne er på jakt etter arbeidskraft gjorde terskelen lavere for å ta kontakt, mener et knippe skoleelever vi pratet med.

- Vi vet at de som er her i dag er på jakt etter arbeidskraft. Det gjør det litt lettere for oss å ta kontakt, få en samtale og høste noen gode råd. Vi håper å lande en jobb hos en av disse arbeidsgiverne, forteller Sandra Kure (16), Andrine Borge (16) og Leah Drijfhout (17) – alle førsteårselever på videregående skole.

På sjåførjakt: Morten Utengen og Håkon Utengen.

Trenger sjåfører

Morten Utengen hos Utengen Transport AS stod på stand sammen med 18-åringen Håkon Utengen, som er lærling i bedriften.

De mener det er viktig å være representert på en jobbmesse som samler så mange ungdommer.

- Vi kan ikke tilby ungdommene sommerjobb eller deltidsstillinger. Vi har et veldig stort behov for nye sjåfører og håper å kunne fylle på med yngre ansatte. Derfor er vi her i dag for å snakke og motivere unge til å bli lastebilsjåfører, forteller Morten Utengen.

Bauhaus var på jakt etter jobblystne ungdommer. Assisterende varehussjef Morten Fjeld og HR-sjef Atle Eriksen stod på stand.

Gode råd til jobbsøkere

En stor arbeidsgiver i Lier er Bauhaus på Gjellebekk. Med 160 ansatte har de et stort behov for å fylle på med sommervikarer og deltidsstillinger, spesielt i høysesongen.

De skal ansette bortimot 30 sommervikarer og var veldig interessert i å prate med skoleelevene på de to videregående skolene.

HR-sjefen i Bauhaus Norge, Atle Eriksen, pratet med mange under jobbmessen – og hadde noen gode råd til de som søker sommerjobber:

• Søk tidlig. Ikke vent til juni, da er det for sent. Kom i gang tidlig, det tjener du på.
  • Fortell om det selv i søknaden. Si litt om hvorfor du ønsker å jobbe hos oss. Hva er det som motiverer deg til å søke jobben? Tør å være frempå – det er ikke farlig å fremheve de gode egenskapene dine.
  • Les deg opp litt. Du bør vite litt om den arbeidsplassen du søker jobb på, det gir oss et inntrykk av at du har forberedt deg.
  • Vær orginal. Ikke driv med «copy – paste». Lag en egen gjennomarbeidet søknad for hver jobb du søker på. Vi som er drevne i faget gjennomskuer en blåkopi. Det er bedre gjøre en god jobb på noen få søknader enn å sende rundt 100 like, forteller den erfarne HR-sjefen.

Er du på jakt etter jobb? Sjekk ut ledige stillinger hos Lier kommune

Sykepleierne Rebekka Haaland Johansen og Monika Utengen stod på stand for Lier kommune sammen med lærling Magnus Kjølås.