Lier kommune er kåret til Årets lærebedrift i Buskerud 2015. Det er første gang prisen deles ut i Buskerud.

Hedret: Fylkesordfører Roger Ryberg (Ap) gratulerte lærling Jonatan Korsgården-Nilsen, veileder Elin Wilhelmsen og Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal (H). Foto: Lier kommune

Prisen ble delt ut under Buskerud fylkeskommune sin prisaften på fylkeshuset 4.februar.

- Det er utrolig hyggelig å motta denne prisen. Lier kommune har i mange år arbeidet systematisk med kompetanseheving gjennom lærlingeordningen. Vi er stolte av våre dyktige veiledere og lærlinger og deres innsats både faglig og i arbeidsmiljøet, sier HR-sjef Karin Dramdal Klæboe.

Tilstede for å motta prisen i fylkeshuset var også ordfører Gunn Cecilie Ringdal, flere lærlinger og deres veiledere.

Lier kommune var blant de første kommunene i Buskerud som nådde det nasjonale målet om én lærling per 1000 innbygger.

- Det er virksomhetene våre som «gjør jobben» i det daglige, tar i mot nye lærlinger med åpne armer og følger de opp gjennom løpet, sier HR-rådgiver Bjørnar Dahler som er ansvarlig for lærlingene i Lier kommune.

Vil hedre godt arbeid

Bjørn Tore Ødegaarden (Ap), nestleder for hovedutvalget for utdanning, delte ut prisen og trakk frem at Lier kommune har systemer og rutiner for arbeidet med lærlinger som flere kan lære av.

- Fylkeskommunen ønsker å bruke prisen til å synliggjøre noe av det gode arbeidet som gjøres i lærebedriftene i fylket vårt i mange forskjellige fag, uttalte Ødegården i sin tale.

Juryens begrunnelse

I begrunnelsen fra juryen, som er hovedutvalget for utdanningssektoren i fylkeskommunen, heter det:

• Lier kommune har tatt inn lærlinger i 20 år innenfor helse, omsorg, barnehager og skoler. De siste årene har de satset på flere lærlinger og har pr i dag 27 lærlinger fordelt på seks fag.
  • Kommunen har nå flere enn 1 lærling pr 1000 innbyggere som er målsettingen til KS.
  • Kommunestyret har vedtatt videre satsing på lærlinger for å dekke fremtidig behov for fagarbeidere.
  • Kommunen har arbeidet systematisk med rekruttering og samarbeid med Lier videregående skole, har skolert mer enn 100 instruktører og kan vise til gode resultater til fagprøven.
  • Lærlingene har i alle fag gitt gode tilbakemeldinger til Kommunenes Opplæringskontor om god oppfølging og godt arbeidsmiljø i virksomhetene. Lier kommune er en av eierne av Kommunenes opplæringskontor.