Syfeberen herjer i Lier!

Katrine Smemo Granlund og Kari-Tomine Isene Bodnar gleder seg til å arrangere syverksted på Lier bibliotek 19. september.
Da Lier bibliotek inviterte til syverksted i høst, var det nesten 600 personer som meldte sin interesse for 18 ledige plasser.

Liungene står bokstavelig talt i kø for å være med på syverksted på Lier bibliotek. Så stor er interessen at de 18 ledige plassene ble fylt opp i rekordfart.

Da biblioteket la ut invitasjonen på Facebook i sommer, meldte 587 personer at de enten ville delta eller var interessert i å være med. Folk tagget venner, delte arrangementet og kommenterte villig vekk.

Det har ført til at syverkstedet har blitt eksponert for over godt over 30.000 personer på Facebook – en helt overveldende respons.

- Moro med så stor respons

Nina Fredrikke Lehne er arrangementsansvarlig på Lier bibliotek og gleder seg over at så mange ønsker å komme til biblioteket for å få inspirasjon.

- Helt enormt god respons. Folk har delt og tagget i vei, og vi har også fått mange eposter fra folk som ønsker å melde seg på. Kurset er fullt – og vi har ventelister. Det kan hende vi kan gjøre noe mer ut av dette på et senere tidspunkt, sier Lehne, som også kan fortelle at over 160 personer møtte opp til høsten første foredrag forrige onsdag.

Arrangementet Damenes Aften med Berit Nordstrand på Lier kulturscene 12. september var også utsolgt lang tid i forveien. En veldig god start på kulturhøsten i Lier!

Lavterskelverksted for nybegynnere

Det er Katrine Smemo Granlund og Kari-Tomine Isene Bodnar som skal lede syverkstedet. Begge to jobber til daglig på kulturkontoret i Lier kommune – og er nesten litt satt ut av den store interessen.

- Vi får nesten litt prestasjonsangst når vi hører at så mange vil være med. Dette blir gøy!, smiler Katrine og Kari-Tomine.

Syverkstedet er for nybegynnere og er ment å være et lavterskeltilbud.

- Vi ønsker å hjelpe folk i gang med symaskinen. Dette er ikke noe farlig, og vi vil også fortelle litt om hvor vi henter inspirasjonen til å sy. Vi finner for eksempel mange gode tips på Pinterest, og på biblioteket er det også flere gode bøker å få lånt. Det vi snakker om på syverkstedet er noe alle kan få til, og ikke komplisert, forteller Katrine Smemo Granlund.

Det kommer til å summe i symaskinlyder inne på biblioteket. Noen av deltagerne tar med seg egne prosjekter som de vil sy på, mens andre bare ønsker å få inspirasjon og ideer.

En motvekt til det digitale

Interessen for å sy og lage noe selv har de hatt i mange år.

De tror den store interessen fra publikum er en trend i tiden.

- Det å kunne sette meg ved symaskinen og lage noe gir meg en ro og en sårt tiltrengt timeout. For meg er det nesten litt mindfulness, og for mange er det nok en liten motvekt til det digitale jaget vi ofte føler på, mener Smemo Granlund.

Det er generelt stor interesse i Norge for søm, gjenbruk, redesign og strikking – og dette er ting som både biblioteket og kommunen skal ta med i vurderingen når nye kurs og arrangementer planlegges fremover.

Fenger de yngre

Ekstra interessant er det å registrere at over halvparten av de som meldte sin interesse for sykurset, er under 45 år.

- Det er helt klart interesse for mer, det er helt sikkert!, smiler Nina Fredrikke Lehne hos Lier bibliotek.

Følg Lier kommune på Facebook