- Jeg stortrives i lierskolen

Christian Magnus Fredheim (34) trives godt som lærer på Høvik skole. Han trekker frem gode kolleger, flotte elever og at skolen ligger både sentralt og landlig.

Han bor et godt steinkast unna Høvik skole, nærmere bestemt på Stoppenkollen i Lier.

Christian Magnus Fredheim er opprinnelig fra Sandefjord – men har nå gjort liung av seg sammen med kona og to døtre.

34-åringen jobber som mattelærer på ungdomstrinnet, og det er fjerde skoleåret han er ansatt på Høvik skole.

- Jeg stortrives i lierskolen.

Fordeler på stor skole

Høvik skole er en kombinert barne- og ungdomsskole med rundt 900 elever og 130 ansatte. Det gjør skolen til den desidert største i Lier.

- Jeg trives med å jobbe på en stor skole. Fordelen, slik jeg ser det, er at jeg har flere kollegaer å samarbeide med – og vi blir en større sosial gruppe. Jeg opplever også at vi har en god delingskultur her på skolen. På den første skolen jeg jobbet på så var jeg den eneste mannlige lærere, og det kunne føles litt ensomt. Det opplever jeg ikke på Høvik, her er flere mannlige lærere som har det sosialt sammen og trives med det, forteller Christian Magnus Fredheim.

Her er tiendeklassinger i gang med matematikk i skolens uteområde.

Bruker gjerne uterommet i undervisningen

Læreren bruker gjerne det fine uteområdet på Høvik i undervisningen.

Da bildene ble tatt til denne reportasjen var klassen ute for å jobbe med praktisk bruk av matematikk, noe som som var populært blant elevene.

- Jeg vil gjerne legge opp undervisningen slik at den blir artig for elevene og gjerne mest mulig praktisk. Men like viktig er det å sørge for variasjon i undervisningen. Vi kan ikke ha matematikk ute hele tiden, da blir de lei. En balansegang og en god porsjon variasjon er viktig, mener Fredheim.

SJEKK UT LEDIGE STILLINGER I LIER KOMMUNE

Mange gode Lier-grunner

Når han blir spurt om gode grunner for å søke seg lærerjobb i Lier og Høvik, så svarer den joviale læreren:

1. Elevmassen. Det er veldig mye flott ungdom her på skolen. Jeg trives med den daglige kontakten med dem.
  2. Området skolen ligger i. Høvik skole er ganske sentralt og kort vei til Drammen, Lierbyen og kommunikasjonsknutepunkter. Samtidig er det landlig her. Spaserer vi opp bakken så er du plutselig i et flott turområde. Vi har svømmehallen vegg-i-vegg med skolen, videregående skoler og Lierhallen er lett tilgjengelig.
  3. Flotte kollegaer. Jeg kom til Lier fra en lærerjobb i Bodø. Jeg trodde ikke det var mulig å trives bedre enn jeg gjorde der. Men der tok jeg feil. Personalet er åpen og inkluderende, og da jeg begynte på skolen gikk det ikke lang tid før jeg ble invitert med på sosiale ting.
  4. Bygningsmassen og utviklingsmuligheter. På Høvik har vi mange forskjellige typer rom, laber, musikkrom, spesialrom. I tillegg er det gode faglige muligheter, forteller Fredheim.

- Vi har en flott gjeng med ungdommer på Høvik skole, mener Christian Magnus Fredheim.

Plass til flere menn

Selv om han ikke den eneste mannlige læreren på skolen, er det fortsatt god plass til flere menn – både på Høvik og i lierskolen.

- Det er nå en gang slik at vi er cirka 50 prosent menn og 50 prosent kvinner på denne jorden. Noen ganger føler elever at det enklere å ta opp ting med en mannlig lærer, og det er viktig å ha en viss miks. Det har blitt bedre på Høvik de senere årene, men ja, vi har definitivt plass til flere mannlige lærere, smiler Christian Magnus.

- Når barna kommer, stikker jeg

Han trives godt på Høvik og blir gjerne på skolen i mange år til. Men en ting er han ganske klar på: Når døtrene skal begynne som elever på ungdomsskolen på Høvik, da skygger han banen.

- Ja, når døtrene mine skal begynne på ungdomsskolen her, da må jeg finne på noe annet. De skal få slippe å ha pappa tett inn på seg. De er bare to og fire år gamle, så det er heldigvis mange år igjen til det blir en aktuell problemstilling, smiler Christian Magnus Fredheim.

LES OGSÅ:

AKTUELLE LENKER: