Du kan føle deg trygg og inkludert på Sylling skole – i fantastiske naturomgivelser!

Skateboardrampen midt i skolegården blir flittig brukt av elevene.
Øverst i Lierdalen ligger Sylling skole. Der er ledelsen opptatt av å skape trygghet og gode rammer for elevene med kort vei fra elev til lærer. Og skolen kan by på fantastiske naturomgivelser!

Utsikten fra skoleområdet og ned mot Holsfjorden er nesten nok til å ta pusten fra deg.

Beliggenheten er fantastisk. Du har fjord, fjell og skog tett inn på deg, med Hørtekollen, Finnemarka og Holsfjorden som gode utfluktsmuligheter.

Da er det ekstra godt å vite at skolen legger vekt på uteområdet og mulighetene som ligger der.

- Vi har mye utstyr som kan brukes til alle årstider. Vi har kanoer nede ved stranda og en snekke som kan ta oss på litt lengre turer ute på Holsfjorden. På vinteren kan du og elevene ta på truger og gå tur i dypsnøen og gjerne isfiske litt. For å nevne noe.

Rett inntil skolen har vi en flott flerbrukshall som vi bruker flittig i skolesammenheng, men den brukes også på kveldstid av lokalsamfunnet. Hallen er på mange måter et samlingspunkt i nærmiljøet, forteller Dag Bern, som er inspektør på Sylling skole.

Gode venner på Sylling skole!

Store og gode klasserom

Inne på skolen er det mange gode og funksjonelle rom. Og en aula som er et samlingspunkt på skolen. Klasserommene er store og gode.

- Vi har fine uteområder for barna å boltre seg på. Skolen står også på trappene til å oppgradere lekeområdet nærmest skolen, forteller Bern.

SJEKK UT LEDIGE STILLINGER I LIER KOMMUNE

Praksisskole for lærerstudenter

Sylling skole er praksisskole for lærerstudenter og har nettopp hatt 1. og 2. årsstudenter på praksis.

Det i seg selv er en kvalitet for skolen, mener inspektøren.

- Vi har blant annet brukt utviklingstid til å snakke med studentene og har mange gode refleksjoner og diskusjoner. Det gjør noe med oss å ha studenter tett på oss, og gir gode og interessante perspektiver for både praksisskole og studenter, mener Dag Bern.

Store, gode uteplasser på skoleområdet.

Strekker oss etter utvikling

Sylling skole er en del av Lierskolen. Dag Bern mener det er et godt samarbeid mellom skolene.

- Lierskolen er ikke så stor som skoleenhetene i kommunene rundt oss. Det betyr at lierskolen er oversiktlig og det er derfor lettere å samarbeide. Vi har godt fokus på kvalitetsplanen. Lierskolens tilnærming til læring innebærer læring gjennom aktiv deltakelse og refleksjon sammen med andre.

Alle ansatte skal inneha en overbevisning om at alle elever kan lære. Elevene trenger kunnskaper for å kunne utvikle kompetanse. Det er en god giv etter skoleutvikling og profesjonalisering, forteller inspektøren fra Sylling skole.

Aktiv lek og gode samtaler mellom elever og ansatte.

VI-skole

Sylling skole er en 1-10 skole der de er opptatt av å bygge en VI-skole. Der skal du føle deg trygg og inkludert og være en del av fellesskapet.

- Vi har en åpen dør-kultur og har barna tett på oss. Det hender ofte at elevene stikker hodet innom kontorområdet og sier hei. Det er kanskje spesielt for oss på Sylling skole, og vi har veldig troen på at det fungerer for alle, smiler Dag Bern.

Godt å være inne - og ute - på Sylling skole.

Tips til søkere

Som erfaren skoleleder med fartstid fra flere skoler i Lier har Dag Bern noen gode tips til de som vil søke jobb som lærer.

- Vi ser etter kandidater som er gode på relasjoner og læringsledelse. Det å se barnas ulike kvaliteter og tilpasse undervisningen til den enkelte, og samtidig evne å ha blikket for hele elevgruppa er gode kvaliteter. I intervjusituasjoner liker jeg å høre at kandidater reflekterer rundt det.

Vi ser etter den som kan fungere som den trygge, gode læringslederen. Og ikke vær redd for å stille spørsmål underveis i prosessen. Det er et stort pluss om du viser engasjement og tar initiativ. Det blir aldri feil, fastslår den erfarne pedagogen fra Sylling skole.

LES OGSÅ:

AKTUELLE LENKER: