Mange ringer oss – vi håper du er tålmodig

LVVA har stor trafikk for tiden og mange synes det er litt lang ventetid på telefonen. De fleste ringer for å snakke om avregningsfakturaen for vann- og avløp 2020, som ble sendt før påske. Dersom du ikke kan vente, send oss gjerne en epost: postmottak@lier.kommune.no

Det at det er litt større trafikk i år, henger nok sammen med at mange opplever at regningen er litt høyere i år enn tidligere. Det er ikke fordi prisen har gått opp, men fordi vi har vært så mye mer hjemme. I det meste av 2020 var nesten all reiseaktivitet satt på vent, og det vannet vi ville ha brukt på ferieturer, brukte vi isteden hjemme. Dermed blir forbruket for de fleste betydelig høyere. I tillegg til dette, så er det mange som har hatt hjemmekontor – det påvirker jo også vannforbruket i hjemmet.

Mange tenker ikke over hvor mye dette betyr, sier Hanne Andreassen, rådgiver hos LVVA. Det er jo sånn i disse koronatider, at vi ikke har reist som før og mange har jobbet hjemmefra. For mange betyr det at man har vært hjemme i både fem og seks uker mer enn vanlig i tillegg til arbeidstiden – og da bruker man vann til alt det vanlige – vi dusjer hjemme istedenfor på Grand Canaria, for å si det sånn, smiler Hanne Andreassen og kaster seg over neste telefon som venter.