Fra 1. desember blir det en forsiktig start på Lier kommunes nye parkeringsregime. Fra 1. januar 2024 er alvoret i gang.

Samtlige av de 2250 kommunale parkeringsplassene underlegges et nytt parkeringsregime. Parkeringskontrollør er ansatt, og allerede i desember kan de første bøtene deles ut – hvis man ikke følger skiltene.

– Vi starter forsiktig med å gi ut en advarsel til dem som eventuelt parkerer i strid med bestemmelsene. Ved annen gangs overtredelse vanker det en bot, sier daglig leder Otto Schacht i Lier VVA.

Fortsatt gratis

Prinsippet om gratis parkering på kommunale parkeringsplasser gjelder fortsatt, men det blir tydelige begrensninger på hvor og hvor lenge du kan parkere.

– Det har vært mye arbeid med dette, men nå er vi endelig klare til å rulle ut det som er resultatet av Lier kommunes nye parkeringsstrategi. Vi lover å skilte godt, og oppfordrer alle med bil som skal parkere innenfor kommunens grenser om å lese disse godt, sier Otto Schacht.

Parkeringsstrategien er en konsekvens av en politisk bestilling og vedtak. Deler av ordningen skal evalueres allerede etter seks måneder, mens hele parkeringsordningen skal evalueres etter ett år.

Selv om vi har jobbet grundig med dette så er vi selvsagt åpne for at det er problemstillinger vi ikke har sett. Derfor vil vi evaluere dette såpass raskt etter at det innføres, sier han.

Merk: Parkeringsstrategien gjelder kun parkeringsareal som er eid av Lier kommune eller som grenser til kommunale veier.

Kort- og langtid

For å ta de store linjene i det nye parkeringsregimet.

Det blir innført korttidsparkering med tillatt parkering på to eller tre timer, avhengig av hvor man parkerer. Og det blir innført p-plasser med tillatt langtidsparkering fra 12 til 24 timer.

Og husk: Nå må du anskaffe deg en parkeringsskive der du selv stiller inn tidspunkter bilen parkeres. Stilles ikke denne inn korrekt så risikerer du gebyr.

De nye parkeringsbestemmelsene gjelder på ukedager i perioden 08.00 til 20.00 på områder der det er korttidsparkering, mens det gjelder på ukedager der det er langtidsparkering.

Og skulle du være blant dem som har hensatt en bil på en kommunal parkeringsplass, så vil det nå bli tatt grep i form av at bilen taues bort og lagres for eiers regning.

Lierbyen

I Lierbyen blir det soneparkering i sentrum i gatene rundt rådhuset. Innenfor sonen blir det en parkeringsbegrensning på tre timer.

Dette gjelder de kommunale parkeringsplassene i Vestsideveien, Bruveien og Hegsbroveien. Det inkluderer imidlertid også parkeringsplassene utenfor Alfheim, utenfor Kiwi og foran Meierigården på stasjonstorget.

Langtidsparkering er begrenset til den store parkeringsplassen ved Stasjonstorget samt ved Haugestad der det blir 24-timersparkering.

– Her er det rett og slett prinsippet om første mann til mølla som gjelder, forklarer Schacht.

Og til dem som tenker at bilen kan flyttes fra en plass for korttidsparkering til en annen: Det blir lagt inn en karenstid (trolig 10–15 minutter) som skal begrense flytting av bil innenfor samme parkeringsområde.

Det er imidlertid tillatt å flytte bilen fra et parkeringsområde til et annet. For eksempel kan man stå utenfor Apotekergården i tre timer hvis man har ærend der, for så å parkere i Hegsbroveien, hvis man har ærend der.

Tranby senter

Her innføres det totimers parkering på områder med korttidsparkering.

Det vil gjelde utenfor matbutikken. Det vil også gjelde på deler av parkeringsplassen mellom Liertun og Joseph Kellersvei. Denne vil splittes i både korttid- og langtidsplasser med henholdsvis totimers- og 24-timersparkering.

Det er i dag en del som benytter parkeringsplassen på nordsiden av Tranbyhallen. Her er det innkjøring forbudt og Schacht påpeker at dette er et forbudsskilt som vil håndheves strengere etter 1. januar.

– Den maksimale tiden på korttidsparkeringen avgjøres av hvilke næringer som ligger i området. I Lierbyen er det for eksempel tannlege og frisører som gjør at vi velger en maksimaltid på tre timer, men vi mener at det på Tranby er tilstrekkelig med to timer. Poenget med de parkeringsbestemmelsene er å prioritere handlende og besøkende slik at hver enkelt parkeringsplass kan brukes til flere kortvarige opphold i løpet av dagen, sier Schacht.

For øvrig

Det vil bli innført 12-timersparkering i tilknytning til kommunens institusjoner og virksomheter.

På Høvik skole blir det innkjøring forbudt på parkeringsplassene hvis man ikke har til hensikt å parkere. Det blir med andre ord ikke tillatt å kjøre inn på parkeringsarealet og bruke dette som en drop-sone.

Det vil heller ikke bli tillatt å parkere langs Jensvollveien. Begge dette er forhold det vil være fokus på at blir overholdt.

– Vi har en utfordrende trafikksituasjon rundt Høvik skole, og jobber med en helhetlig løsning der. Det er imidlertid uklart når denne planen blir ferdigstilt, sier Schacht.

Etter det Lierposten får forklart arbeides det med en plan for å etablere droppsone i krysset Nedre Lianvei/Hasselbakken, samt utenfor Lier videregående skole. I tillegg til droppsone på parkeringen tilknyttet Lier stadion.

Den nye parkeringsstrategien er oppsummert i et dokument på 13 A4-sider spekket med informasjon.

Selv om det er mye detaljinformasjon tror Schacht det blir greit å forholde seg til.

– Det viktigste er å forstå forskjellen på langtids- og korttidsplasser, og å lese skilter nøye. Vi har en egen skiltplan, og lover god informasjon. Hensikten er jo ikke å dele ut flest mulig gebyrer, sier Schacht.