Åpnet flerbruksbygg for helsetjenesten i Lier

Denne uken ble det storartet feiring med kaker, blomster og taler da det splitter nye bygget for helsetjenesten i Lier åpnet. Her finner man helsestasjon for ungdom, tjenesten 0-26 og skolehelsetjenesten, som endelig er samlet i et felles bygg. Det nye bygget skal også brukes til samlinger og fagdager, og et stort oppholdsrom til bruk for alle ansatte i kommunen ved behov.

Dette er et nytt bygg for helsetjenesten, som ligger vegg i vegg med Lierbyen helsestasjon og Hegg skole. Dette gir nye muligheter og et mer tverrfaglig tilbud. Her er det rom for å komme med små og store spørsmål og problemer - enten du er ungdom, er gravid eller har fått barn.

– Vi hadde behov for mer plass. Helsestasjon for ungdom har ikke hatt noe egnet sted å være. Det samme med 0-26, som ikke har hatt mulighet til å ha brukere på kontoret eller samtalerom tilgjengelig for brukerne. Vi har tidligere heller ikke hatt noe sted å ha personalsamlinger, sier Vibeke Ortun, som er virksomhetsleder for helsetjenesten for barn, unge, foreldre og gravide i Lier.

Bygget har gitt både de som arbeider der og brukerne nye muligheter ved å samle fagmiljøer som ikke var samlet før. Det største løftet har vært for ungdom i kommunen.

– Nå som vi alle er samlet under ett og samme tak, gir dette oss en unik tverrfaglig posisjon både for brukere og oss som jobber her, fortsetter Ortun.

Dette er et flerbruksbygg for helsetjenesten i kommunen, og et bygg som er bygget for at alle som jobber i kommunen kan ta det i bruk ved samlinger, fagdager og ved andre behov. De som har kontorplass i det nye bygget er tjenesten 0-26, helsestasjon for ungdom og skolehelsetjenesten.

– En god helsetjeneste for alle er avgjørende for å sikre gode oppvekstsvilkår i Lier kommune, avslutter en fornøyd ordfører Kjetil Kivle, som fikk klippe den røde snoren og være med på åpningen.