Endring i ordningen for innsamling av hageavfall

Frem til i år har hageavfallsinnsamlingen vært inkludert i renovasjonsgebyret, men fra i år er det besluttet at det blir en bestillingsordning hvor de som har behov for det kan bestille henting mot betaling.

Hageavfall som blir satt ut, vil ikke lenger bli hentet. Dersom din husstand har behov for å få plukket opp hageavfallet i år, er det derfor viktig at dette bestilles på forhånd.

Derfor endres ordningen

Frem til i år har hageavfallsinnsamlingen vært inkludert i renovasjonsgebyret, men færre og færre har benyttet seg av tjenesten. Det er derfor besluttet at hageavfallsordningen blir en bestillingsordning hvor de som har behov for det bestiller henting mot betaling for å dekke innsamlingskostnadene. Innbyggerne kan alltid levere hageavfall på gjenvinningsstasjonene, og de fleste gjør allerede det i dag.

Dette blir den nye ordningen

Henting av hageavfall vil koste 300 kroner per husstand, og vil bli fakturert sammen med renovasjonsgebyret for 2. halvår. Bestillingsskjemaet finner du på rfd.no. Frist for bestilling er 12. april.

• For de som bestiller henting, er innsamlingsperioden satt til uke 18, 19 og 20.
  • Hageavfallet må legges ut senest kvelden før første dag av innsamlingsperioden i ditt område.
  • Hageavfallet hentes i løpet av oppsatt henteuke.
  • Hageavfallet skal legges ved siden av avfallsbeholderne til husstanden.
  • Se mer informasjon på rfd.no om hvordan vi ønsker at du pakker hageavfallet

Innsamlingsperiode

• Uke 18 (29. april - 5. mai): Drammen kommune, nord for elva (Toppenhaug, Bragernes, Sparavollen, Øren, Åssiden, Solbergmoen, Solbergelva, Krokstadelva, Horgen).
  • Uke 19 (6. mai - 12. mai): Lier, Modum, Sigdal og Øvre Eiker
  • Uke 20 (13. mai – 19. mai): Drammen kommune, sør for elva (Svelvik, Berger, Åskollen, Tangen, Strømsø, Fjell, Austad, Danvik, Gulskogen, Konnerud, Mjøndalen, Steinberg).

Borettslag og sameier

For borettslag og sameier med minst fem boenheter som mottar felles faktura for renovasjon, koster henting hageavfall 1500 kroner. For borettslag og sameier med færre enn fem boenheter vil det koste 300 kroner per boenhet. Et eget bestillingsskjema for borettslag og sameier finner du på rfd.no

All informasjon om den endrede ordningen finner du her.