I Dambråtan barnehage er det kult å være ute!

Barna har en aktiv og variert hverdag i Dambråtan barnehage - og stortrives med det!
Barna i Dambråtan barnehage i Sylling elsker å være ute i friluft. Ekstra moro er det når de eldste barna er i utegruppa på tur ut i skogen for å lage mat, leke og lære om naturen.

Den kommunale barnehagen ligger i utkanten av boligfeltet Fagerliåsen. Her har både barn og personale gode forhold – ute og inne.

Skogen er nærmeste nabo – og barnehagen disponerer et uteområde 15 minutter å gå fra barnehagen, der det er bålplass, grillhytte, hinderløype og gode muligheter for fysisk aktivitet.

I barnehagen er det 56 barn fra de minste og opp til de som skal starte på skolen til høsten. Personalet teller 18 personer – og det er to lærlinger knyttet til barnehagen. I tillegg tar barnehagen imot praksisstudenter fra Universitetet i Sør-Øst Norge.

Legger vekt på uteliv

- Alle barna i barnehagen er mye ute. De går på ski, lærer å lage mat, leker sammen og lærer om naturen. Vi har vært pilotbarnehage i prosjektet «Sunne og Aktive Liunger» i over seks år, og legger vekt på fysisk aktivitet, bevegelsesglede og gode matvaner.

I tillegg til fine arealer inne har vi en fin naturtomt rundt barnehagen der lekeapparatene er tilrettelagt for fysisk aktivitet, med klatrevegg, hinderløype og turnapparater. Disse er spredt litt rundt slik at barna må bevege seg for å ta det i bruk, smiler styrer i Dambråtan barnehage, Gunn Sorknes Bogerud.

Praktisk trafikkopplæring

De eldste barna i barnehagen – 4- og 5-åringene – danner utegruppa. Det er to grupper som er ute annen hver uke. Den ene uken er de ute fra 09.30 til 15.30, mens den andre uken er de mer innendørs.

Utegruppa drar ofte på tur opp til grillhytta og bålplassen som ligger en kort gåtur fra barnehagen. Barna går to i rekke og lærer seg viktige trafikkregler mens de går tur.

«Kommer det bil fra høyre?», spør en av barna.

«NEI!», svarer de andre.

«Kommer det bil fra venstre», spør det samme barnet.

Etter å ha kikket godt, svarer de andre: «NEI!». Så går de over veien. Nyttig lærdom i praksis.

Etter 15 minutters gåtur er barna fremme på uteområdet. De ansatte fyrer opp bål og gjør klar til å lage fiskesuppe. Barna får lov til å leke fritt – og denne dagen er det aking som står i fokus.

Elsker å være ute

Innimellom lekingen er det også mye læring om naturen, dyrene, matlaging og andre spennende ting.

- Det er så deilig å være ute. Da kan vi leke og ha det kjempegøy, smiler to av femåringene til fotografen.

- Utegruppa har brukt det samme området i 12-13 år. Barnehagen leier området og er veldig glad for å kunne ha dette tilbudet, forteller barnehagestyreren.

Skaper gode relasjoner

Gunn Sorknes Bogerud er en erfaren barnehagestyrer og ser klare fordeler av å prioritere aktivitet i friluft.

- Barna oppnår gode relasjoner og vennskap. I tillegg hjelper de hverandre, gir støtte og skaper tilhørighet. De ansatte er trygge voksne i dette fellesskapet, forteller hun.

Stabilt personale

Nettopp de ansatte er en viktig nøkkelspiller for å skape det gode miljøet som er i barnehagen.

- Vi har et utrolig stabilt personale. Her i Dambråtan har det faktisk ikke vært nyansatte siden 2011, det sier sitt. Vi er opptatt av å ha ansatte som er faglig oppdaterte og som trives, forteller barnehagestyreren.

Barnehagens visjon er «Fundament for livet gjennom undring, lek og læring». Kjennetegn skal være trygge og lekende barn, fornøyde foreldre og et faglig bevisst personale.

- Vi som jobber i barnehagen skal fremstå som omsorgsfulle, positive, rause, være aktive i barns lek og læring – og være formidlere av glede og humor. På meg virker det som både barna, foreldre og de ansatte trives. Og vi har plass til flere barn, så er det noen som er nysgjerrige på oss – bare ta kontakt, reklamerer barnehagestyrer Gunn Sorknes Bogerud.

Søknadsfrist: 1. mars

Tiden er inne for å søke om barnehageopptak i Lier fra høsten 2019. Søknadsfristen for å søke barnehageplass til høsten er satt til 1. mars.

Klikk deg inn her for å se på alle barnehagene i Lier og finne elektronisk søknadsskjema.