Boliger for funksjonshemmede

Det er mangel på egnede og bemannede boliger for vanskeligstilte personer i Lier.

Kommunen har en Boligsosial handlingsplan og det overordnede målet for denne er at alle skal tilbys en boligløsning tilpasset deres behov, og at flest mulig skal eie boligen selv.

Dette er tema som opptar folk.

Viktige innspill

På åpent møte i mai hadde innbyggerne viktige innspill til kommunen:

• Ser det er færre boliger under oppføring enn det som er behov. Det må være større åpenhet om hva vi kan forvente, f.eks. om prosessen i forhold til tildeling. Eksempelvis: Hvis mitt barn står på venteliste til en bolig, hvor i prioriteringsrekkefølgen ligger han/hun da?
  • Våre barn har ikke mulighet til å velge hvor de vil bo og hvem de vil bo sammen med. Det er positivt at kommunen nå ser på sammensetningen i boligen, at dere ser på hvem som passer sammen i forhold til funksjonsnivå, ikke i forhold til diagnose. Dette er et bra steg vi håper dere fortsetter med.

Det skal etableres flere boliger

Kommunen har igangsatt oppgradering av avlastnings- og heltidsboliger til personer med nedsatt funksjonsevne, blant annet Vestsideveien 100 og Gifstadbakken 9. Disse to skal etter planen skal stå ferdig ila våren 2018.

Formålet er å etablere boliger med tjenester rundt den enkeltes behov og å få til bedre overgang fra ungdom til voksen alder.

Sist oppdatert: 04. juli 2017