Andelen eldre øker i Lier

Behov for dobbelt så mange årsverk i hjemmesykepleien de neste 20 årene.

Andelen av eldre over 67 år utgjør i dag i overkant av 13 prosent av innbyggerne i Lier, og vil øke med ca. 2 prosent hvert tiende år.

Behov for 70 nye plasser

I 2040 vil andelen over 67 år utgjøre ca. 20 prosent. Dette stiller store krav til fremtidens behov for helse – og omsorgstjenester.

Det vil i løpet av de neste 10 årene være behov for ytterligere om lag 70 nye plasser (bemannede boliger og institusjonsplasser) og behovet for årsverk i hjemmetjenesten vil fordobles over en 20-årig periode.

Investeringer og kompetanse

Dette krever betydelige investeringer i nye heldøgns omsorgsplasser og mange nye årsverk i hjemmesykepleien. Det er behov for å se på kompetanse og utvikle tjenester som legger til rette for livsmestring i eget hjem i høyere grad enn i dag.

Sist oppdatert: 04. juli 2017