NAV Lier
Nå kan du søke om sosialhjelp digitalt
Du kan nå søke om sosialhjelp digitalt i vår kommune. Den nye løsningen gjør at du kan søke hjemmefra hele døgnet på pc, mobil eller nettbrett.
For å søke sosialhjelp digitalt, må du logge seg inn på «Ditt NAV» på nav.no med BankID eller andre sikkerhetsløsninger som Buypass eller Comfides.
Trenger du hjelp?
Trenger du hjelp til utfyllingen, kan du ringe NAV Kontaktsenter på 55 55 33 33 og få veiledning over telefon. Du kan også få hjelp på NAV-kontoret i åpningstiden. Hvis du av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å benytte deg av den digitale søknaden om sosialhjelp, kan fortsatt møte opp på NAV-kontoret eller bruke papirsøknad.
Mer informasjon
På menyen på nav.no under sosiale tjenester og økonomisk sosialhjelp finner du mer informasjon.
Veiviser økonomisk sosialhjelp nav.no
NAV Lier består av sosialtjenesten, tidligere Aetat og trygdekontoret. Denne sammenslåingen er et resultat av NAV-reformen og hensikten er å gi et samlet og best mulig tjenestetilbud.
Kontaktinformasjon
Nettside: www.nav.no
Telefon: 55 55 33 33
Besøksadresse:
Dølasletta 3 3408 Tranby
Pb 28, 3407 Tranby
Tjenestetilbud
NAV Lier har ansvaret for:
- Tiltak og arbeidsmarkedskontakt for å skaffe arbeidsmuligheter for arbeidsledige
- Hjelp til bolig og oppfølging av vanskeligstilte innenfor boligområdet og midlertidig botilbud
- Dagpenger til arbeidsledige
- Kvalifiseringstønad og individuell oppfølging (til mennesker med stort behov for hjelp til å overkomme langvarig arbeidsledighet og behov for sosialhjelp).
- Økonomisk sosialhjelp
- Hjelp til mennesker som p.g.a.sykdom, skade eller lyte står i fare for å falle ut av arbeidslivet.
- Sykepenger
- Arbeidsavklaringspenger
- Uførepensjon
- Økonomi- og gjeldsrådgivning
- Rådgivning gis også ved å ringe økonomirådgivningstjenesten i NAV på tlf. 55 55 33 39.
Bruk selvbetjeningsløsningene på www.nav.no for raskest saksbehandling
Alderspensjon:
For spørsmål om alderspensjon og alderspensjon i kombinasjon med andre ytelser, kontakt «NAV kontaktsenter Pensjon» på telefon: 55 55 33 34.
Mer om om pensjonstjenester på www.nav.no
Økonomisk sosialhjelp
Trenger du å søke om økonomisk sosialhjelp? Gå inn på veiviser for økonomisk sosialhjelp og finn gode svar og informasjon.
Klikk inn her for veiviser for økonomisk sosialhjelp
Økonomi- og gjeldsrådgivning
Har du gjeld og vanskeligheter med å betale den? Har du problemer med å disponere pengene så de strekker til?
Da er det viktig å søke hjelp i tide. Hensikten med økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv.
Vi gir økonomisk råd og veiledning til innbyggere i kommunen, og kan tilby timeavtaler på Nav-kontoret på Tranby. Økonomisk rådgivning er et samarbeid mellom Lier kommune og Nav.
Kontaktinformasjon
Du kan ta direkte kontakt med gjeldsrådgiver per e-post eller telefon.
Gjeldsrådgiver Hege Blichfeldt
Mobil: 94 03 84 18
E-post: gjeldshjelp@lier.kommune.no
Besøksadresse: Dølasletta 3, 3408 Tranby
Gjeldsrådgiver er tilgjengelig på telefon mellom klokken 08.00-15.30 på hverdager.
Hvem kan få gjeldsrådgivning?
Alle innbyggere i Lier kommune med økonomiske utfordringer kan få gjeldrådgivning.
Du kan søke om rådgivning hvis du har:
- en uoversiktlig økonomi og føler at lønningen ikke strekker til
- vanskeligheter med å betale regningene dine
- problemer med å betale tilbake gjelden din
- trekk i lønn
Du kan også få økonomisk rådgivning i forbindelse med søknad om økonomisk stønad til livsopphold (sosialhjelp)
Dette kan du få hjelp til
Gjeldrådgiver kan hjelpe deg med å sette opp et budsjett for å finne ut om du har nok inntekter til å dekke utgiftene dine. Dersom utgiftene viser seg å være større enn inntektene, vil du få råd om hva du kan gjøre for å balansere dette.
Du kan for eksempel få hjelp til:
- å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din
- å sette opp et husholdningsbudsjett
- å finne ut hvordan du kan få mindre utgifter (unngå økonomiske feilprioriteringer)
- gjøre avtaler med de du skylder penger
- skrive søknad om betalingsutsettelse(r)
- opplysninger om dine rettigheter og plikter
- hjelp til avklaring rundt gjeldsordning
- hjelp til å kontakte aktuelle kreditorer
- kontakt med Namsfogden
Hjelpen fra oss forutsetter samarbeid. For å kunne gi god rådgivning må du legge frem opplysningene vi ber om. Dersom kommunen selv ikke har kompetanse til å hjelpe deg, har vi plikt til å henvise videre til noen som har denne kompetansen.
Slik kan du få økonomisk råd og veiledning
Du kan bruke kontaktinformasjonen som er oppgitt over, eller nå oss via Navs gjeldsveiledningstelefon på 55 55 33 39.
Økonomisk rådgivning er gratis.
Det vil gjøre det enklere å få oversikt over situasjonen din dersom du går gjennom listen nedenfor i forkant av møtet, og skaffer relevant dokumentasjon/vedlegg, men det er ingen forutsetning.
- Utskrift av skattemelding for de tre siste år
- Siste skatteoppgjør
- Saldo på alle kontoer
- Dokumentasjon på boutgifter
- Lønnsinntekter og trygdeytelser de siste tre månedene
- Dokumentasjon på eventuell bostøtte
- Opplysninger om lån, kredittgjeld og annen gjeld
- Ta for eksempel utskrift fra gjeldsregisteret.com
- Utgifter til lege, fysioterapi, kiropraktor, tannlege o.l.
- Utgifter til barnehage, SFO eller annet barnepass
- Utgifter til forsikring
- Opplysninger om innskudd i spareordninger
- Eventuelt begjæring om utlegg
- Innkalling til forliksrådet
Til møtet med økonomisk rådgiver må du også ta med innlogging til BankID.
Saksgang
Økonomi- og gjeldsrådgivning er en vedtakspliktig tjeneste, noe som betyr at du må søke om denne tjenesten. Dette kan du gjøre muntlig via veileder, eller søke på eget søknadsskjema som vi har på Nav-kontoret.
Du kan også søke via Søknad om økonomisk sosialhjelp. Husk da å legge ved oversikt over inntekter og utgifter, gjeldsforpliktelser og siste års skattemelding.
Vi jobber vanligvis etter følgende fremgangsmåte:
- kartlegger livssituasjonen din
- oversikt over inntekter og utgifter i et budsjett
- vurdere evnen til å betjene den økonomiske situasjonen
- foreslå gjennomførbare tiltak og løsninger i samarbeid med deg
Gjeldsrådgivning i Nav
Ikke nøl med å ta kontakt dersom du opplever at selvhjelpspakken eller råd og veiledning som er gitt fra Navs økonomiveiledningstelefon ikke er tilstrekkelig.
Det kan være noe ventetid på timeavtale med gjeldsrådgiver. Du rådes derfor til å søke om betalingsutsettelse hos kreditorene i påvente av samtale med økonomisk rådgiver/gjeldsrådgiver. Begrunn da søknaden med at du venter på timeavtale hos rådgiver i Nav. Nedenfor finner du en oversikt som viser hvilke forventninger du skal ha til gjeldsrådgivningstjenesten vår, samt våre forventninger til deg.
Følgende forventes av gjeldsrådgiveren:
- råd og veiledning rundt din økonomiske situasjon
- råd om hvilke gjeldsposter som må betales først og sist
- bistand til kontakt med nams- og særnamsmyndighet
- gjeldsrådgiver skal opptre nøytralt mellom deg og kreditorene
- hvis gjeldsrådgiver ser grunnlag for det, kan det gis praktisk bistand til forhandlinger med dine kreditorer
- hvis dine problemer har sider som gjeldsrådgiver ikke kan bistå med, skal du, så langt som mulig, henvises til andre instanser som kan gi deg nødvendig hjelp
Følgende forventes av deg:
- Alle opplysninger om inntekter, utgifter, formue og gjeld skal fremlegges
- endringer i økonomiske forhold som nevnt over, må oppgis til gjeldsrådgiver umiddelbart
- hvis gjeldsrådgiver skal gjøre henvendelser på vegne av deg, godtas det at alle kreditorer i utgangspunktet må behandles likt og gis lik informasjon
- gjeldsrådgiver kan avslutte saken dersom du holder tilbake opplysninger eller ikke viser vilje til samarbeid det må aksepteres at gjeldsrådgiver ikke overtar noe ansvar for noen av dine økonomiske forhold
Nyttige nettsider
Du kan finne mer informasjon på:
- www.nav.no (økonomisk råd og veiledning)
- www.skatteetaten.no
- www.sifo.no (standardbudsjett)
- www.sismo.no (statens innkrevingssentral)
- www.statsforvalteren.no (fri rettshjelp)
- www.inkassoregisteret.no
- www.gjeld.org (Gjeldsoffer-Alliansen, en brukerorganisasjon)
- www.lanekassen.no (lånekassen)
- www.forbrukerportalen.no (forbrukerrådet)
- www.finansportalen.no (forbrukerrådets oversikt over bank og forsikring)
- www.konkurransetilsynet.no (kraftpriser)
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (bl.a. info om mobilpriser)
- www.mobilabonnement.no (priser på telefon og bredbånd)
- www.gjeldsregisteret.com
- www.politiet.no