Velkommen til oss
Vi har tilbud om avlastning, korttidsplass og tilrettelagte boliger med heldøgnsomsorg på Liertun.
I Bratromveien 7//9/11 har vi boliger for personer med demens.
På Liertun finner du også Café Liertun, som holder åpent noen dager i uken i regi av Tjenester til voksne med funksjonsnedsettelser.

Søk om sykehjemsplass
Søknad sendes:
Lier kommune, forvaltning helse og bolig
Brugata 2, 3403 Lier.
Kontaktinformasjon
Virksomhetsleder
Christin Edelsteen Moen
Telefon: 91 31 94 07
E-post: christin.moen@lier.kommune.no
Avdelingsledere
Korttidsavdeling, 3. etasje: Malgorzata Zgud
Telefon: 32 85 35 30
E-post: malgorzata.zgud@lier.kommune.no
Boligavdelingen: Berit Gulliksen
Telefon: 32 85 35 28
E-post: berit.gulliksen@lier.kommune.no
Bratromveien 7/9/11: Bodil Marie Røed
Telefon: 40 91 82 95
E-post: bodil.marie.roed@lier.kommune.no
Direktenummer til avdelingene
Korttidsavdelingen: 45 73 77 90
Boligavdelingen: 48 18 68 85
Bratromveien 7: 94 02 75 17
Bratromveien 9: 40 92 22 42
Bratromveien 11: 40 91 82 95
Korttidsavdeling
Liertun korttidsavdeling er en avdeling med 16 plasser. Pasientrommene er enerom med bad og egen balkong. Her er det avlastningsplasser og mottak av korttidspasienter både fra sykehus og hjemmet.
Et korttidsopphold er et tilbud hvor pasientene rehabiliteres til å mestre hverdagen og kan inneholde:
- Korttidsopphold i form av behandling etter sykehusopphold, rehabilitering og opptrening slik at personen gjenvinner funksjon og kan komme tilbake til eget hjem.
- Korttidsopphold i form av utredning og observasjon blant annet for vurdering av videre tjenestebehov.
- Korttidsopphold i form av lindrende pleie og omsorg ved livets slutt.
Oppholdet inkluderer medisinsk oppfølging og fysioterapi/ergoterapi dersom dette er aktuelt. Det blir også gitt tilbud om samtale med pasient og pårørende. Vurdering av opphold og eventuell forlengelse tas opp ukentlig i tverrfaglig team.
Kostnad for korttidsopphold blir belastet med en fastsatt egenandel.
Tilrettelagte boliger med heldøgnsomsorg
Boligavdelingen har 26 leiligheter. I 1. etasje er det 15 leiligheter hvor det er sovealkove i stuen. I 2. etasje er det 11 leiligheter med eget soverom.
Alle leiligheter har eget kjøkken, bad og veranda/platting, samt tilgang til bod.
Leilighetene er utleieleiligheter som tildeles av Forvaltning helse og bolig. Brukerne mottar hjemmesykepleie og praktisk bistand etter vedtak utført av ansatte som er tilknyttet boligene, med utgangspunkt i hva som er viktig for den enkelte.
Man kan spise alle måltider i en felles spisestue om man ønsker dette.
Bratromveien 7/9/11
Dette er et bofellesskap for personer med demens som består av tre enheter med totalt 21 leiligheter. Leilighetene inneholder eget bad og soverom. Det er i tillegg en stue med et lite tekjøkken, samt gang og bod.
Beboerne mottar hjemmesykepleie og praktisk bistand etter vedtak utført av ansatte som er tilknyttet boligene, med utgangspunkt i hva som er viktig for den enkelte.
Alle spiser måltidene i fellesskap i hyggelige fellesarealer. Beboerne har tilgang på utearealer.
Leilighetene i bofellesskapet tildeles av Forvaltning helse og bolig. En del av leilighetene er organisert i USBL, og man har da de plikter og rettigheter som følger med å bo i en borettslagsleilighet. Kjøpesummen er symbolsk, men man betaler husleie og felleskostnader, samt mat. Resterende leiligheter er utleieleiligheter.
Besøk
Vi ønsker familie og venner velkommen på besøk, og det er ingen bestemt besøkstid. Hvis dere ønsker å være i felles oppholdsrom på avdelingene ber vi om at det blir tatt hensyn til de andre beboerne, og vi oppfordrer til å unngå måltider.
Kafeenen i 1. etasje eller aktivitetsstuen i 3. etasje kan også brukes.
Det er tillatt med hund og katt så fremt det ikke sjenerer noen med allergier. Ta kontakt med avdelingen.
Ved bursdagsfeiringer eller andre anledninger kan dere ta kontakt med avdelingen for lån av lokaler.
Hoveddøra på Liertun låses fra klokken 17.00 til 06.00. Ved besøk i dette tidsrom kan besøkende ringe på ved inngangene.
I Bratromveien er hoveddørene i avdelingene åpne fra klokken 07.00 til 22.30.
Måltider
Det er et kjøkken på hver avdeling. Produksjonen av middag foregår på sentralkjøkkenet på Fosshagen. Vi gir mulighet for individuelle tilpasninger og god oppfølging med hensyn til ernæring.
Meny blir hengt i avdelingene ukentlig. Den kommer opp på infoskjermene og skrives opp på tavler i hver avdeling.
| Korttid | Bolig | Bratromveien | |
| Frokost | Fra kl. 09.00 | Fra kl. 09.00 | Kl. 09.30 |
| Lunsj | Kl. 12.30 | Kl. 13.00 | Kl. 13.30 |
| Middag | Kl. 16.00 | Kl. 17.00 | Kl. 16.00 |
| Kveldsmat | Fra kl. 18.30 | Fra kl. 18.30 | Kl. 18.30 |
Ekstra måltider og kaffe serveres utenom til de som måtte ønske det.
Det er kafé i 1. etasje på Liertun som kan benyttes av alle i åpningstidene. Kafeenen er åpen onsdag til fredag klokken 10.00-13.00.
Toalettsaker og klær
Korttidsavdeling
Korttidsavdelingen har standard toalettsaker tilgjengelig. Ønsker pasientene toalettsaker utover det avdelingene kan tilby, må dette søges for selv. På korttidsavdeling må pasient/pårørende ta med klær hjem for å vaske selv.
Bolig
Alle klær skal være merket med fullt navn før innflytting. Må beboer ha hjelp til å merke, ber vi om at pårørende ordner dette. Husk å merke eventuelle nye klær under oppholdet.
De som bor i bolig får vasket sine egne klær på avdelingen. Alle klær tørkes i tørketrommel. Klær som er sensitive for denne type vask og tørking er det ønskelig at pårørende tar med hjem for å vaske selv.
Avlastning
Avlastning er en tjeneste som retter seg mot den som yter særlig tyngende omsorgsoppgaver. Det er ønskelig at de som er på avlastningsopphold selv har med medisiner og annet medisinsk forbruksmateriell som inkontinensutstyr og toalettsaker. Medisinsk oppfølging foretas i samarbeid mellom tilsynslege og fastlege.
Pasientrom/leiligheter
- Bilder som ønskes hengt opp skal festes slik at veggen skades minst mulig. Benytt bildelist der dette finnes.
- Dersom TV er ønskelig i boligavdelingen, får beboer dekoder og abonnement fra Riks-tv. Det er tilgang til internett enten med WiFi eller å bruke mobildata. Beboer kan gjerne ha egen mobiltelefon.
- I forhold til brannvern er det viktig at rommet ikke er overfylt, at varmekilder ikke dekkes til, og at elektriske artikler ikke brukes uten tilsyn.
- Lading av telefon og annet elektrisk utstyr må skje på dagtid.
- Pasienter og pårørende oppfordres til å gjøre seg kjent med institusjonens branninstruks og vite hvor slukningsutstyr og rømningsveier er. Branninstruks finnes ved branntavle ved hovedinngang i 1. etasje.
Brukermedvirkning
Pasienten har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasienten har blant annet rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige tjenesteformer, samt undersøkelses- og behandlingsmetoder.
Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med pasient og pårørende. Det skal legges stor vekt på hva pasienten mener.
Så tidlig som mulig etter innleggelse skal det etableres dialog med pårørende. Pasient og pårørende får tilbud om innkomst-/pårørendesamtale, der vi utveksler nyttig informasjon med fokus på avklaring av videre hjelpebehov.
Pasienter med langtidsopphold og heldøgnsomsorg og deres pårørende, får tilbud om pårørendesamtale minimum en gang i året. Ellers etter behov. Både pasient, pårørende og avdeling kan be om dette.
For å kunne gi den beste omsorgen, vil pasient og pårørende på langtidsopphold få tilbud om å fylle ut et personopplysningsskjema. Dette skjemaet handler om opplysninger om pasient/beboer, familieforhold, interesser og andre ting som er viktig for den enkelte og dermed nyttig for avdelingen å vite.
Samtykkekompetanse
Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke. For at samtykket skal være gyldig, må pasienten ha fått nødvendig informasjon om sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. Pasienten kan trekke sitt samtykke tilbake.
Trekker pasienten samtykket tilbake, skal den som yter helsehjelp gi nødvendig informasjon om betydningen av at helsehjelpen ikke gis.
Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter. Den som yter helsehjelp avgjør om pasienten mangler kompetanse til å samtykke. Helsepersonellet skal ut fra pasientens alder, psykiske tilstand, modenhet og erfaringsbakgrunn legge forholdene best mulig til rette for at pasienten selv kan samtykke til helsehjelp.
Avgjørelse som gjelder manglende samtykkekompetanse skal være begrunnet skriftlig, og om mulig straks legges frem for pasienten og nærmeste pårørende. Mangler pasienten nærmeste pårørende, skal avgjørelsen legges frem for annet kvalifisert helsepersonell.
Pasient/beboer som motsetter seg helsehjelp
Når helsepersonell skal yte helsehjelp til pasienter som mangler samtykkekompetanse og som motsetter seg helsehjelpen, er det loven som gjelder. Før det kan ytes helsehjelp som pasienten/beboer motsetter seg, må tillitsskapende tiltak ha vært forsøkt, med mindre det er åpenbart formålsløst å prøve dette. Opprettholder pasienten sin motstand, eller vet helsepersonellet at vedkommende med stor sannsynlighet vil opprettholde sin motstand, kan det treffes vedtak om helsehjelp.
Pårørende
Pasient/beboer bestemmer selv hvem den nærmeste pårørende er. Vedkommende kan også endre valg av nærmeste pårørende. Jamfør pasient og brukerettighetsloven, har nærmeste pårørende andre rettigheter enn andre pårørende med hensyn til informasjon, samtykke, journalinnsyn og klage.
Når pasienten ikke er i stand til å avgjøre hvem som er nærmeste pårørende, skal den som er ansvarlig for helsehjelpen til pasienten avklare dette. Nærmeste pårørende skal være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasient. Hvorvidt pasienten selv er i stand til å velge nærmeste pårørende skal vurderes fortløpende av den som er ansvarlig for helsehjelpen.
Ved livets slutt
Å dø er en naturlig del av livet. Vi ønsker at de som dør hos oss og deres pårørende skal oppleve god ivaretakelse og verdighet. Pårørende er velkomne til å være hos oss så mye de ønsker under den siste delen av livet til sine kjære. Vi legger til rette så godt vi kan. Vi ønsker ikke at noen skal dø alene, og bestreber oss på å bruke personalressursene våre slik at dette ikke skjer når pårørende ikke har mulighet til å være til stede.
Vi samarbeider også med Røde kors våketjeneste. De kan stille med våkere som kan sitte sammen med, eller istedenfor pårørende dersom det er ønskelig.
Pårørende må selv ta kontakt med begravelsesbyrå etter bortgang. Det kan være fint å tenke gjennom når på døgnet man ønsker båreutgang. På dagtid er det mye aktivitet på huset. Ettermiddag og kveld er mer rolig.
Primærkontakter
Alle pasienter har primær- og sekundærkontakter i alle avdelinger. Disse er også pårørendes kontaktperson. Primærkontakten har ansvar for den daglige oppfølgingen av pasienten. Medisinske spørsmål stilles til sykepleier, fastlege eller sykehjemslege. Det er nærmeste pårørende som blir kontaktet av oss ved hendelser og spørsmål som gjelder pasienten. Det er viktig at pasienter og pårørende føler seg trygge og ivaretatt. Vi ønsker samarbeid med pasient og pårørende for å gi god individuell omsorg og oppfølging.
Sykehjemslege/tilsynslege
Det er egen sykehjemslege for korttidsavdelingen som utfører tre visittdager i uken. Under oppholdet vil sykehjemslegen overta fastlegens rolle. Når pasienten skrives ut fra institusjonen, overtar fastlegen igjen.
Ved boligavdelingen og i Bratromveien benytter man sine fastleger. Boligene har et tett samarbeid med kommunens fastlegekontor, Lierlegene, og beboere i bolig står fritt til å søke om bytte av fastlege til dette kontoret.
Fysio- og ergoterapi
Alle avdelingene har et tett samarbeid med kommunens fysioterapi- og ergoterapitjeneste. Fysio- og ergoterapi kan gis både for å forebygge og for å behandle sykdom eller skade. Tjenesten er en del av kommunens tverrfaglige habiliterings- og rehabiliteringstilbud, og tilbys i sykehjem og i bolig. Kommunens fysioterapeut, ergoterapeut eller legen din vil foreta en undersøkelse og gjøre en faglig vurdering av behovet. Tjenesten kan bistå i prosesser hvor det er behov for hjelpemidler.
Dokumentasjon
Den som yter helsehjelp, skal nedtegne eller registrere opplysninger i en journal for den enkelte pasient. All dokumentasjon vi gjør, gjøres elektronisk. Det benyttes et program som heter Profil. All helsehjelp skal være individuell. Det skal legges stor vekt på pasientens synspunkter når helse- og omsorgstjenestens tilbud utformes. Brukermedvirkning betyr at tjenestetilbudet, så langt som mulig, skal utformes i samarbeid med pasienten og pårørende. Pasient og nærmeste pårørende kan be om innsyn i pasientens journal. Det er journalansvarlig som bistår med dette.
Taushetsplikt
Helsepersonell har taushetsplikt vedrørende person- og helseopplysninger, regulert av lov om helsepersonell.
Tannhelse
Personer som har heldøgns omsorg eller har hatt hjemmesykepleie i sammenhengende tre måneder eller mer, har vederlagsfrie tannhelsetjenester. Dette inkluderer eventuelle utgifter til tanntekniske arbeider, så lenge oppholdet eller pleien vedvarer.
Frisør
Det kommer frisør til virksomheten jevnlig. Personalet er behjelpelige med timebestilling.
Fotpleie
Det kommer fotpleier til virksomheten. Personalet er behjelpelig med timebestilling.
Økonomi og verdisaker
Det er ønskelig at pasienten oppbevarer lite kontanter og verdisaker i avdelingen. Det er fint om alle i størst mulig grad bruker Vipps eller bankkort. Sykehjemmene har «pasientkasse» innelåst der det kan settes inn penger. For pasienter som ikke er i stand til å håndtere sine midler, har myndighetene faste regler for hvordan sykehjemmet skal disponere disse.
Regler og ytterligere informasjon finnes i «Forskrift om disponering av kontantytelse fra folketrygden under opphold i kommunal helse– og omsorgsinstitusjon og i helseinstitusjon i spesialisthelsetjenesten».
Sykehjemmet kan ikke ta ansvar for verdisaker og penger som blir borte.
Post
På mange pasientrom har vi posthylle til beboerne. Her legger vi post som kommer utenfra og informasjon fra avdelingen. Alle beboere i boligavdelingen har tilgang til egen postkasse. Ønsker man ikke å benytte dette, får man utdelt posten fra ansatte.
Verge
Det kan oppnevnes verge for den som trenger å ivareta sine interesser, enten økonomisk eller på annen måte. Det er Statsforvalteren som behandler en slik søknad.
Hvis du trenger flere opplysninger om hva en verge er og hvilke oppgaver den har, kan du gå inn på nettsiden til Statsforvalteren.
Transport
For pasienter i korttidsavdelingen dekkes transport i forbindelse med innleggelser og undersøkelser. Fritidsreiser dekkes ikke.
Ved avlastningsopphold kan transport dekkes via Helfo. Dersom pårørende ikke kan ordne dette selv, vil virksomheten bistå.
Beboere i bolig kan søke Nav om TT-kort. Reiser i forbindelse med helsehjelp dekkes av Helfo, og egenandel betales av den enkelte.
Aktiviteter
Aktivitetsnivået er tilrettelagt for de som oppholder seg i avdelingen.
Dette kan vi tilby av faste arrangementer:
- Den kulturelle spaserstokken
- Sangstunder ved frivillige
- Andakter
- Hyggekveld for pasienter og pårørende
- Julebord for pasienter
- Bingo
- Forskjellige konserter gjennom året
- Besøksvenner/besøksvenner med hund
- Salg av klær eller annet– jevnlig gjennom året
- Aktivitetsvenn/turvenn – på sykkeltur i vår- og sommerhalvåret
- Møte mellom generasjoner
- Ukentlige minibussturer med LIONS
- Trim en gang i uken
Aktivitetene annonseres i aktivitetsplanen og i avdelingen. Vi har fokus på å aktivisere pasientene i det daglige. Vi tilrettelegger aktivitetene individuelt og etter pasientens ønske.
Røyking
Institusjonene og området rundt er røykfri sone. Vi legger til rette for de som eventuelt røyker. I bolig bestemmer beboer selv, men vi oppfordrer sterkt til å ta hensyn til både medbeboere og ansatte. Brannsikkerhet må til enhver tid ivaretas.
Facebook-grupper
Tilknyttet boligavdelingen og Bratromveien 7, 9 og 11 har vi egne lukkede Facebook-grupper. Her deler vi små og store øyeblikk av betydning for våre beboere. Dette skal være en side som gleder, inspirerer og oppmuntrer, ikke et diskusjonsforum. Avdelingsleder og en ansatt er administratorer, og det skal ikke legges ut bilder som setter noen i et uheldig eller negativt lys. Medlemmene i gruppen vil være beboere, pårørende og ansatte. Det skal gis et skriftlig samtykke om at bilder kan deles. På avdelingen din får du informasjon om hvordan du kan bli medlem i den lukkede gruppen.
Ris og ros
Vi ønsker svært gjerne tilbakemeldinger fra dere på ting som er bra, men også områder vi trenger å forbedre oss på. Det kan være vanskelig å gi kritiske tilbakemeldinger og utfordrende å ta imot, men desto viktigere at det blir gjort.
Ta gjerne kontakt med primærkontakt, ressurssykepleier, avdelingsleder eller virksomhetsleder for en prat hvis du ønsker å gi oss en tilbakemelding.