Hopp til innhold

Digital post fra Lier kommune

Sikkert og enkelt: Lier kommune starter høsten 2017 med forsendelse av digital post til innbyggere og næringsliv.

I starten vil det være et begrenset antall systemer som er koblet til, og vi vil fortløpende koble til flere fagsystemer.

Virksomhetene Bygg og geodata, Nav Lier og Landbruk og miljø, har i lengre tid sendt e-post digitalt. I løpet av høsten 2019 vil også følgende virksomheter sende post digitalt: 

  • Helsetjenesten for barn og unge

  • Barneverntjenesten

  • PP-Tjenesten

  • Flyktningtjenesten

  • Lier voksenopplæring

Fordeler

Digital postkasse er gratis å bruke og gir deg:

  • Raskere svar fra oss
  • Varsel i app eller epost når du får svar
  • Oversikt over alle viktige brev, og tilgang til disse uansett hvor du er
  • Sikker oppbevaring
  • Sparer miljøet og reduserer offentlige utgifter
  • Reklamefri postkasse

Brev til privatpersoner blir sendt til digital postboks (DigiPost eller eBoks) eller Altinn (for de som ikke har opprettet digital postkasse).

Brev til bedrifter og andre offentlige instanser sendes via Altinn.

Offentlige virksomheter og andre virksomheter som bank, forsikringsselskaper - og også butikker, tar nå i bruk digital post i økende grad.

Vi oppfordrer alle om å skaffe seg og ta i bruk digital postkasse.

Opprett digital postkasse

Du må selv opprette din egen digitale postkasse hos e-Boks eller Digipost, dersom du ønsker å ta i bruk dette.

Digipost og e-Boks er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra. Begge postkassene finnes som app, som gir enkel tilgang til postkassen din.

Les mer om digital postboks

For å opprette og logge deg på digital postkasse, må du ha en elektronisk ID (for eksempel BankID, MinID)

Velg digital postkasse 


Slik fungerer det når du mottar digital post

Når du mottar post, vil du få varsel i app, på SMS eller e-post.  Slik slipper du å sjekke postkassen for ny post hver dag.

Dersom du har digital postboks, blir post liggende der til den blir åpnet og lest. Privatpersoner har det samme ansvaret for å hente/åpne posten sin her, som for post som går til en fysisk postkasse.

Brev som går til Altinn (dvs at du ikke har opprettet digital postboks), og som ikke blir åpnet innen to dager, sendes ut som brev i posten. Du får altså informasjonen uansett.

Vil du fortsatt motta post på papir?

Dersom du ønsker å reservere deg mot å motta posten digitalt, kan du gjøre det ved å ringe gratis på telefon 800 30 300 eller reservere deg på www.norge.no.  

Dersom du ikke har opprettet digital postboks, og ikke har reservert deg, vil du motta posten via Altinn. Som det framgår ovenfor, vil brev sendes ut på papir dersom den ikke åpnes i Altinn innen to dager.  

Reserver meg mot digital post      


Endre kontaktinformasjon

Du får varsel på SMS eller e-post når du mottar brev i din digitale postkasse. Du kan endre kontaktinformasjonen (SMS og e-post) i din digitale postkasse eller på www.norge.no

Endre din kontaktinformasjon


Her kan du se en video om digital post:

Sist oppdatert: 06. januar 2023