Hopp til innhold

2. Kvalitet og utviklingsområder

Gå til

Visjon og mål

Visjonen vår er: Lierbarnehagen og lierskolen - fundament for livet, springbrett til verden

Visjonen er samlende for barnehage, skole og voksenopplæringen. Den er vår felles drivkraft til å gi hvert enkelt barn i barnehagen og hver enkelt elev i skolen en god start på et livslangt læringsløp.

Hovedmålsetting for lierbarnehagen og lierskolen er: Alle unge opplever hver dag å bli sett og å høre til. Gjennom lekeglede og lærelyst lærer de mestre livet og framtiden. 

For at vi skal nå målene i kvalitetsplanen og kunne tilby et barnehage- og skoletilbud av beste kvalitet må vi bygge kollektiv kapasitet, både innad i egen virksomhet og på tvers av virksomheter.

Verdier og verdigrunnlaget

Verdigrunnlaget i lierbarnehagen og lierskolen er definert i første kapittel i rammeplanen for barnehage og læreplanens overordnede del. Lier kommune sine verdier er åpen, tilgjengelig og etterrettelig. Dette er en målsetning som fungerer godt på kommunenivå, mens barnehagene og skolene sørger for gode prosesser når virksomheten selv definerer sitt verdifokus.

En positiv læringskultur

I lierbarnehagen og lierskolen skal alle møtes med respekt. Vi jobber for en kultur preget av tillit, hvor det å undre seg, vise usikkerhet, prøve og feile og stille spørsmål, ikke bare er akseptert men ønskelig. Vi tilstreber en kultur preget av raushet hvor vi tar alt i beste mening, vil hverandre vel, spiller på lag og heier hverandre fram i et inkluderende arbeidsfellesskap hvor forskjellighet og mangfold ses på som en ressurs og hvor ulike synspunkt verdsettes.

Vi er lojale overfor hverandre og forplikter oss til å følge opp felles bestemmelser. Vi jobber for en kultur hvor vi ser og bruker hverandres styrker og foredler det vi er gode på. Samtidig er vi løsningsorienterte, og bruker tiden på det vi kan få gjort noe med. Sammen finner vi gode tiltak for forbedring. Entusiasme, kreativitet og skaperevne verdsettes på alle nivå i organisasjonen.

Kvalitet og utviklingsområder

I lierbarnehagen og lierskolen er vi opptatt av kvalitet slik at barna/elevene får en god start og et solid grunnlag for livsmestring. De ansatte og deres kollektive kapasitet er den viktigste ressursen og en forutsetning for at barnehagen og skolen skal være en god arena for omsorg, danning, lek og læring. Vi er opptatt av å utvikle oss med bakgrunn i forskning, praksiserfaringer og styringsdokumenter.

Vi har høye ambisjoner på egne og barna/ elevenes vegne. Vi skal levere et tilbud av beste kvalitet gjennom sammen å bygge kapasitet og profesjonalitet. Vi skal etterstrebe et likeverdig opplæringstilbud for alle barn og unge i kommunen. Da må vi sikre kvalitet på alle avdelinger og i alle klasserom. Samarbeid og deling innad i virksomheten og på tvers av barnehagene og skolene er essensielt for kompetanseheving. Utvikling og læring skjer i hovedsak gjennom utprøving og refleksjon i samarbeid med andre profesjonelle.

Vi er opptatt av kontinuitet og fornyelse og ser utvikling som en naturlig del av vår praksis. Vi ønsker å samle lierbarnehagen og lierskolen om et helhetlig lærings- og utviklingsløp, spisse fokus og tenke langsiktig. Kvalitetsplanen definerer utviklingsområder som gjelder alle barnehagene og skolene i Lier.

Kvalitetsplanen definerer fire utviklingsområder som det skal jobbes systematisk med i hele planperioden, både på virksomhetsnivå og på kommunenivå. Innenfor denne rammen, blir det opp til hver enkelt virksomhet å gjøre valg og prioriteringer ut ifra eget ståsted. Områdene er store, og det er opp til hver virksomhet å velge relevante kjernekompo - nenter (jf. Fixsen). Det forventes at man jobber med alle områdene i løpet av kvalitetsplanperioden. Virksomhetene utarbeider sin implementeringsplan for dette utviklingsarbeidet. Oppvekstteamet følger virksomhetenes utviklings-prosesser gjennom lederdialogen, faglig arena og barnehage- og skolebesøk.

Utviklingsområdene som er valgt for planperioden er:

  • Lek og læring
  • Livsmestring
  • Inkluderende barnehage- og skolemiljø
  • Lærende profesjonsfellesskap

bbb.png

Modellen viser at vi setter barna i lierbarnehagen og elevene i lierskolen i sentrum for utviklingsarbeidet vårt. Vi skal utvikle beste praksis innenfor Lek og læring og Livsmestring. Dette arbeidet skjer innenfor trygge og utviklende læringsmiljø for både elever og ansatte, definert som Inkluderende barnehage- og skolemiljø og Lærende profesjonsfellesskap. Ytterst finner vi visjonen vår.

Til hvert utviklingsområde er det beskrevet kjennetegn på beste praksis.

Sist oppdatert: 17. februar 2023

Fant du det du lette etter?