Hopp til innhold

2.3 Inkluderende barnehage og skolemiljø

Gå til

2.3 Inkluderende barnehage og skolemiljø

Effektmål: Alle barn og unge opplever inkludering, tilhørighet og et sosialt fellesskap.

Alle barn og unge har rett til et godt og inkluderende barnehage- og skolemiljø. I Lier lærer barn og unge å respektere forskjellighet og forstå at alle har en plass i fellesskapet. Når barn og unge møter respekt og anerkjennelse i miljøet, bidrar dette til en opplevelse av tilhørighet. Barnehagen og skolen legger aktivt til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barn og unges selvfølelse støttes, samtidig som de skal får hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og ta hensyn til andres. Alle barn og unge skal erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positivt samspill med dem rundt seg.

Ansatte i barnehage og skole er profesjonelle voksne som har ansvar for å skape god kultur blant barn, unge og voksne som fremmer gode og trygge barnehage- og skolemiljø. Praksisen vår speiler kunnskapen, holdningene og ferdighetene våre.  Lier har utarbeidet en digital plan for et inkluderende barnehage- og skolemiljø. Denne skal bidra til kvalitet i arbeidet med å skape et inkluderende miljø.

Plan for inkluderende barnehage- og skolemiljø

Planen for inkluderende barnehage- og skolemiljø gir føringer for hvordan ansatte i barnehage og skole skal arbeide for å skape et trygt og godt miljø og håndtere mobbing og andre krenkelser. Barn, unge og foreldre i Lier kommune opplever å bli tatt på alvor når de har en bekymring. Barnehagene og skolene iverksetter tiltak og følger nøye opp. Arbeidet avsluttes ikke før barnet opplever å ha et trygt og godt miljø.

Mobbebegrepet er i stadig utvikling og inneholder i dag flere forklaringer og former enn tidligere. Uavhengig av definisjonene og perspektivene av mobbing og krenkelser, er det individets subjektive opplevelse som gjelder.

I planen beskrives det teoretiske grunnlaget for mobbing, samt informasjon om rettigheter, plikter, rutiner og tiltaksarbeid på ulike nivåer. Barnehagene og skolene i Lier jobber helhetlig, langsiktig og systematisk for å opprettholde og videreutvikle trygge og gode barnehage- og skole-/læringsmiljøer for barn og unge i kommunen.

Et systematisk og helhetlig arbeid innebærer å sette inn tiltak på individ,- gruppe,- og systemnivå. Det helhetlige arbeidet er tredelt slik det fremkommer i modellen: fremme et inkluderende barnehage- og skolemiljø, avdekke mobbing og krenkelser, og håndtere mobbing og andre krenkelser. I digital utgave av planen finnes utfyllende informasjon knyttet til områdene i trekanten som virksomhetene omsetter til egen praksis med høy kvalitet.

Aktivitetsplikten

Paragraf 41 og 42 i barnehageloven og paragraf 9A-4 i opplæringsloven omhandler aktivitetsplikten. Den utløses når et barn eller en elev ikke har et trygt og godt barnehage- eller skolemiljø. Formålet er å sikre at barnehagene og skolene handler raskt og riktig når barn og unge ikke har det bra på sin arena. Alle ansatte i barnehage og skole omfattes av aktivitetsplikten. Aktivitetsplikten innebærer også at barnehagen og skolen skal sørge for barnets medvirkning. Dette gjøres ved at involverte barn blir hørt og at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i virksomhetens arbeid. Det må tas hensyn til barnets beste i alle vurderinger og handlinger for å oppfylle aktivitetsplikten.

Aktivitetsplikten innehar seks delplikter:

  1. Følge med og følge opp
  2. Gripe direkte inn
  3. Varsle
  4. Undersøke
  5. Sette inn tiltak
  6. Dokumentere

Kjennetegn på beste praksis i lierbarnehagen og lierskolen

  • Vi skaper gode sosiale fellesskap der alle barn og unge opplever å bli sett og å høre til. 
  • Vi tar ansvar for støttende og gode relasjoner til, og mellom, barn og unge, og har et godt foreldresamarbeid.
  • Vi er trygge og nærværende ansatte som skaper et autoritativt miljø gjennom å være varme og grensesettende.
  • Vi har god regelverkskompetanse og forebygger, griper inn mot mobbing og krenkelser og iverksetter tiltak i henhold til aktivitetsplikten.
Sist oppdatert: 17. februar 2023

Fant du det du lette etter?