Hopp til innhold

4. Tilpasset opplæring og inkluderende spesialpedagogikk

Gå til

4. Tilpasset opplæring og inkluderende spesialpedagogikk

I dette kapitelet beskrives hvilke verdier og prinsipper vi skal jobbe etter for å få til god inkludering og kvalitet i spesialpedagogisk hjelp i lierbarnehagen og spesialundervisning i lierskolen. Hensikten er å fremme en felles retning for det spesialpedagogiske arbeidet som hver virksomhet oversetter og omsetter til egen kontekst og eget utviklingsarbeid. Melding fra Stortinget 6 (2019-2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO gir oss føringer for forbedring og foredling. Her er inkludering, tilpasset opplæring, tidlig innsats og det å bygge et lag rundt barnet sentrale elementer som det jobbes systematisk med i barnehagene, skolene og SFO i Lier.

Det er et mål at flere får sin opplæring innenfor det ordinære tilbudet eller innenfor ekstra tiltak i det ordinære pedagogiske tilbudet. Det fremheves at vi ikke skal ta vekk spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning, men at vi sammen må finne gode løsninger for organisering og hvordan vi på en enda bedre måte kan tilrettelegge for flere barn og unge innenfor ordinærtilbudet. Særlig kan kvalitet i begynneropplæringen, gode rutiner for observasjon og kartlegging og rask intervenering når barn og unge ikke har forventet progresjon bidra til å hindre behov for spesialundervisning senere i utdanningsløpet.

Noen elever trenger allikevel et forsterket skoletilbud på en alternativ læringsarena. I Lier har vi Miljøverksteder på Hennummarka og Tranby skole, i tillegg at noen elever får tilbud om å delta på Inn på tunet.

Målsettinger for inkluderende spesialpedagogikk i lierbarnehagen og lierskolen:

  • Forsterke tidlig innsats/intervensjon i barnehage og skole.
  • Øke barnehager og skolers kapasitet til å ivareta så mange barn og unge som mulig innenfor ordinært tilpasset opplæring og inkludering, og dermed redusere behovet for spesialundervisning. 
  • Bygge laget rundt barnet for å jobbe tverrfaglig rundt barn som trenger det.
  • Bruke PP-tjenestens kompetanse om systemarbeid og sikre økt fokus på systemarbeid i tråd med lokale og nasjonale føringer.
Inkludering i barnehage og skole handler om at alle barn og elever skal oppleve at de har en naturlig plass i fellesskapet. De skal føle seg trygge og kunne erfare at de er betydningsfulle, og at de får medvirke i utformingen av sitt eget tilbud. Et inkluderende fellesskap omfatter alle barn og elever» (Meld.St.6 (2019-2020)).

 

Det viktigste grepet for å fremme og styrke en inkluderende praksis i barnehage, skole og SFO er å forbedre kvaliteten på det ordinære allmennpedagogiske tilbudet. Barnehager og skoler med høy kvalitet har dyktige ledere, lærere og andre ansatte som sørger for at elever mestrer, lærer og utvikler seg ut fra sine egne forutsetninger. Barnehage og skole må sammen med foreldre legge til rette for at barn og unge opplever gode relasjoner til andre barn og voksne, og at de opplever anerkjennelse, tilhørighet og trivsel.

Tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring er de tiltakene som skolen setter inn for å sikre at alle elevene får best mulig utbytte av opplæringen. De kan være knyttet til organiseringen av opplæringen, pedagogiske metoder og progresjon. Tilpasset opplæring er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for at elevene skal oppleve økt læringsutbytte.

Tilpasset opplæring er ingen individuell rett, men skjer innenfor gruppen/klassen. Elever som ikke har et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, kan ha rett på spesialundervisning og/eller særskilt språkopplæring. Elever med høyt læringspotensial skal oppleve undervisning tilpasset sine evner og forutsetninger.

Det er viktig å presisere at all opplæring; inkludert spesialundervisning og særskilt språkopplæring i hovedsak skal skje innenfor klassefellesskapet.

Begrepet tilpasset opplæring rommer det ordinære opplæringstilbudet, spesialundervisning (opplæringsloven §5-1) og særskilt språkopplæring (opplæringsloven §2-8).

Ordinært tilbud, ekstra tiltak og særskilte tiltak

Det ordinære tilbudet til alle Barnehagen skal ifølge rammeplanen tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barns behov og forutsettinger. Opplæringsloven sier at skolen skal tilpasse opplæringen til den enkeltes behov med sikte på best mulig utbytte. Kravet om tilpasset opplæring gjelder for all opplæring, gjennom hele grunnskoleopplæringen, og det det gjelder for alle elever uansett hvilke forutsetninger de har for å lære. Å tilby god kvalitet i det ordinære tilbudet med god tilpasset opplæring vil kunne reduserer behovet for særskilte tiltak. For eksempel vil en balansert forskningsbasert leseopplæring og intensive tiltak dersom elever ikke har forventet progresjon kunne redusere behovet for særskilte tiltak senere i utdanningsløpet.  

Ekstra tiltak i det ordinære pedagogiske tilbudet Enkelte barn og unge kan ha behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Regelverket gir stor fleksibilitet for tilrettelegging innenfor det ordinære tilbudet. Rammeplan for barnehagen sier at barnehagen skal tilpasse tilbudet slik at også disse barna får den tilretteleggingen de trenger.  Opplæringsloven sier at skolene har en plikt til å tilby intensiv opplæring for elever på 1.-4.trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning. Det kan også være elever med høyt læringspotensial som kan trenge særlige tiltak for å strekke seg i sin utvikling.  

Særskilte tiltak Barn som ikke har begynt på skolen har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de trenger det. Dette gjelder også barn som ikke går i barnehage. Elever som ikke har, eller ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning. Det spesialpedagogiske tilbudet skal være likeverdig med det tilbudet andre barn og unge får.

Spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning

 

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlig behov for det. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage. (Barnehageloven § 3)   «Elever som ikke har eller som ikke kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning» (Opplæringsloven § 5.1).

 

Likeverdsprinsippet skal være sentralt førende og det innebærer at barn og unge med rett til spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning skal ha et opplæringstilbud som er likeverdig det tilbudet andre barn og unge får. Likeverd innebærer at barn og unge med spesielle opplæringsbehov får den samme muligheten til å nå sine mål som det de innenfor det ordinære tilbudet får. 

I Lier jobber vi for et spesialpedagogisk tilbud som er preget av inkludering der mest mulig skjer på avdelingen eller i klasserommet og sammen med andre. Barnets rett til å uttale seg ivaretas og det gjøres en vurdering av barnets beste i valg av organisering.

I Lier har vi et kvalitetssystem med rutiner og retningslinjer for det spesialpedagogiske området som de kommunale barnehagene og skolene følger for å sikre en praksis som er innenfor lovverket. Maler for vedtak finnes i Elements, og maler for individuell opplæringsplan (IOP) og årsrapport ligger i det nye skoleadministrative systemet.  I Lier jobber vi for en tydelig sammenheng mellom den sakkyndige vurderingen, enkeltvedtaket og innholdet i den individuelle opplæringsplanen/tiltaksplan. Det er utarbeidet flytskjema for lese- og skrivevansker og veileder for ressursteam. I ressursteam bygger vi lag rundt barna/elevene der vi jobber tverrfaglig. Forelde og barn er viktige medspillere i dette. Ytterligere flytskjemaer/veiledere fremkommer i digital utgave av kvalitetsplanen.

Kjennetegn på beste praksis i lierbarnehagen og lierskolen

  • Vi gir alle barn og unge den tilpasningen og tilretteleggingen de har krav på slik at de både får faglige utfordringer og mestringsopplevelser. 
  • Vi har fokus på tidlig innsats og har gode rutiner for å observere og kartlegge progresjonen.  
  • Vi organiserer ressurser ut ifra individuelle behov og sørger for samsvar mellom sakkyndig vurdering, enkeltvedtak og tiltaksplan/individuell opplæringsplan (IOP). 
  • Vi inkluderer det spesialpedagogiske arbeidet inn i det allmennpedagogiske opplegget så langt det lar seg gjøre slik at barn og unge inkluderes og opplever tilhørighet i fellesskapet. 
  • Vi ser på mangfold som en ressurs og bygger på barn og unges styrker og interesser.
  • Vi har god praksis for at barn og unge høres, får medvirke og tar aktivt del i sin barnehage- og skolehverdag.
  • Vi er et godt lag rundt barn og unge med et tett samarbeid mellom barnehage, skole, hjem og hjelpeinstanser.
Sist oppdatert: 17. februar 2023

Fant du det du lette etter?