Hopp til innhold

5. Kvalitet i SFO

Gå til

5. Kvalitet i SFO

Skolefritidsordningen i Lier – et sted for vennskap og gode opplevelser

På SFO opplever barna å bli sett og anerkjent i et inkluderende miljø. Barna møter varierte muligheter for lek, kultur og fritidsaktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå og interesser. Ansatte møter barna med omsorg og et våkent blikk for viktigheten av lekeglede, fellesskap, vennskap og livsmestring.

 

For mange barn er skolefritidsordningen (SFO) den største fritidsarenaen de deltar på. Her knyttes det sterke vennskap og barna gis gode opplevelser innenfor et fellesskap. Dette gir oss en unik mulighet til å se SFO som en del av det helhetlige tilbudet til barna i samarbeid med barnehage, skole og andre relevante tjenester i kommunen. Tiden i SFO må forvaltes godt.   

SFO i Lier kommune følger nasjonal Rammeplan for SFO. Rammeplanens verdigrunnlag består av mange skal og færre bør og kan, og Rammeplanen skal ligge til grunn for all praksis i SFO. Den skisserer forpliktelser for den enkelte SFO, men gir samtidig en lokal frihet rammet inn av begrepene skal, bør og kan.

God kvalitet i Liers SFO vil være knyttet til ulike områder som

  • innhold og aktiviteter 
  • fysiske rammer og organisering
  • kompetanse 
  • inkludering
  • internt og eksternt samarbeid 
  • barnas trivsel 
  • foreldres tilfredshet med tilbudet  

Kvalitet

Lier er opptatt av å levere god kvalitet i tilbudet og har en målsetting om skikkelig gode SFO-tilbud. Rammeplanens økte krav til de ansatte medfører et behov for en SFO som er i stadig forbedring og som ser sin praksis i lys av hva som er forventet. Skoleeier har ansvar for å legge til rette for arenaer for kvalitetsutvikling, mens det praktiske ansvaret for at alle ansatte har en felles forståelse av mandatet, ligger hos virksomhetene. Gjennom kommunens fem årlige planleggingsdager og sin ukentlige utviklingstid, utvikler den enkelte SFO et lærende profesjonelt fellesskap. Det betyr at de ansatte systematisk reflekterer, planlegger, evaluerer og sammen kommer frem til en foredlet og forbedret praksis. Kart (Rammeplanen) og terreng (SFO sin praksis) må stemme overens. En av flere forutsetninger for et godt SFO-tilbud er personalet og deres kollektive kapasitet, altså evnen å jobbe i fellesskap mot samme mål.  

Innhold i SFO

Nasjonal Rammeplanen for SFO er styrende for innholdet i tilbudet. Det skal legges til rette for lek og kultur- og fritidsaktiviteter som er tilpasset barn i ulik alder, deres interesser og utfra forskjellige funksjonsnivå. Det betyr at SFO skal vise respekt for forskjellighet og anerkjennelse av mangfold i vid forstand. SFO i Lier er en arena som bidrar til å utjevne forskjeller uavhengig av hver enkelt sine forutsetninger. De ansatte anerkjenner mangfoldet i barnegruppa og hvert barn blir sett og verdsatt for den man er. Liers SFO legger til rette for at barna gjennom medvirkning får gjøre egne valg, ta ansvar for seg selv og utvikle selvstendighet. Det brukes ulike metoder for medvirkning som for eksempel barnemøter.

Lek og bevegelsesglede

Lek er å oppleve mestring og leken stimulerer til vennskap, relasjonsbygging og språkutvikling. Leken har en egenverdi og er viktig for barn. Lek har en fremtredende plass i rammeplanen og i Liers SFO. Ansatte har kompetanse om lekens betydning og legger til rette for lek på ulike måter; en liten krok som innbyr til aktivitet, et forheng over et bord blir plutselig en hytte, hyller med materiell er tilgjengelig slik at barns selvstyrte lek kan starte uten å måtte vente i kø på en voksen som igangsetter. På denne måten har SFO barneperspektivet samtidig som de voksne er til stede og blir en hjelper og en igangsetter der det trengs. De voksne legger til rette for gode lekearenaer og lekpregede aktiviteter som gir fysisk aktiv lek og bevegelsesglede. Daglig fysisk aktivitet fremmer barnas motoriske utvikling. Lek og fysisk aktiv leking går hånd i hånd i Liers SFO.

Kultur

Kultur forstås i Rammeplanen som en skapende uttrykksform der barnet deltar og ikke bare er en tilskuer. Gjennom et samarbeid med kulturskolen og Liers SFO, skal barn ikke bare oppleve kultur, men delta i ulike kulturelle aktiviteter som musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet. Kultur oppleves også gjennom ulike lekpregede aktiviteter ellers i SFO; som i ulike formingspregede aktiviteter, dans og drama for å nevne noe.  

Mat og måltidsglede

Det finnes ulike måter å organisere måltider på slik at fellesskapet og de gode opplevelsene settes i fokus. SFO i lierskolen har ulike varianter av gode måltidsopplevelser både ute og inne. Noen SFO tilbereder mat, noen har medbrakt mat og noen en kombinasjon. Barna opplever mat- og måltidsglede når det legges til rette for god samtaler under måltidet, for eksempel ved å organisere måltidet som en vennskapskafé, ved at de sitter i vennegrupper eller lignende. Ansatte i SFO innhenter varierte idéer fra ulike kilder som inspirerer. Under måltidene i Liers SFO legges det til rette for gode fellesskapsopplevelser for alle barna.

Kjennetegn på beste praksis i SFO

  • SFO er en likeverdig del av skolens virksomhet med variert tilbud om lek, aktivitet og hvile. 
  • SFO er et trygt sted hvor barn opplever muligheten for lek på tvers av alder og kjønn i et godt sosialt felleskap med rom for lek for lekens skyld på barnas egne premisser. 
  • SFO oppleves av barn og foreldre som et sted for gode opplevelser med vennskap, glede, inkludering og mestring.
  • Barna opplever å bli sett og lyttet til, blir tatt på alvor og møtes med anerkjennelse i trygge og gode relasjoner. 
  • Barna i SFO opplever gode muligheter for å medvirke i SFO.
  • SFO-ansatte veileder og hjelper barna til å samhandle med andre på en positiv måte.
  • SFO-ansatte medvirker og planlegger for varierte frie og planlagte aktiviteter med et godt innhold for barna med lek, kultur og fysisk aktivitet med bevegelsesglede.
  • SFO-ansatte er gode rollemodeller, som engasjerer og involverer seg i barnas SFO-hverdag med bevissthet rundt egen rolle og deltagelse i barnas lek. 
  • SFO har forutsigbare matsituasjoner som skaper mat- og måltidsglede i et godt sosialt felleskap.
  • SFO-ansatte møter foreldrene på en hyggelig og profesjonell måte og skaper trygge levering- og hentesituasjoner.
  • SFO har tett dialog og et godt samarbeid med skolen for å sikre trygge overgangssituasjoner og god oppfølging av elevene i det daglige. 
  • SFO har tett dialog og et godt samarbeid med barnehagen for å sikre en trygg overgangssituasjon ved skolestart. 
  • I overgangen barnehage - skole er SFO med i overføringsmøter.
  • SFO utarbeider en årsplan hvert år som deles med foreldre.

 

Sist oppdatert: 17. februar 2023

Fant du det du lette etter?