Hopp til innhold

6. Lier voksenopplæring

Gå til

6. Lier voksenopplæring

På Lier voksenopplæring har vi både norskopplæring for voksne flyktninger og innvandrere, grunnskole for voksne, og spesialundervisning for voksne.      

Vi jobber etter Kommuneplanens samfunnsdel, punkt 3.2: «Liunger skal gis muligheter for utdanning, jobb eller annen meningsfull aktivitet». Herunder skal «Voksenopplæringen (…) bidra til deltakernes samfunnsforståelse og livsmestring gjennom at opplæringstilbudet er tilpasset gruppen». Alle våre deltakere og elever jobber for å bli integrerte samfunnsborgere. 

Kjerneelementer i norskopplæring:

  • språklæringsstrategier
  • resepsjonproduksjon
  • samhandling       
  • mediering

Hovedtyngden hos oss er norskopplæring. I læreplanen i norsk for voksne innvandrere er det flere kjerneelementer: resepsjon, produksjon, samhandling og mediering. Kjerne-elementene viser på hver sin måte hvordan man må kombinere ulike språkferdigheter og strategier for å utvikle og bruke språket i kjente og ukjente kommunikasjons-situasjoner. Til sammen skal de gi retning og skape sammenheng i arbeidet med kompetansemålene på tvers av språkferdigheter og nivåer.    

I grunnskole for voksne underviser vi foreløpig etter Fagfornyelsen LK-20, og har tre dybdeområder hvert år. Fra skoleåret 2024-25 skal grunnskole for voksne følge en ny læreplan som er modulbasert. Den er mer tilpasset voksne innvandrere og det blir også ny eksamensform. I grunnskolen jobber vi systematisk med grunnskolefag, ofte kombinert med norskopplæring og har mye fokus på læringsstrategier, og digitale ferdigheter. Dette er viktig for de voksne elevenes videre skolegang og utdanning, samt deltakelse i arbeidslivet.  

På spesialundervisning for voksne er det elever som har mål om å opprettholde og videreføre grunnleggende ferdigheter og vi har også undervisning for svaksynte som trenger opplæring i bruk av hjelpemidler. Disse elevene har tilbud noen timer i uken med spesialpedagog og vi har et tett samarbeid med PP-tjenesten, Lier ASVO/aktivitetssenteret og boliger for voksne med funksjons-nedsettelse.

Et av våre mål er at elever og deltakere i både norskopplæring, grunnskole for voksne, og spesial-undervisning skal få innsikt og forståelse for de tverrfaglige temaene: demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. De tverrfaglige temaene er felles for læreplanene i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere og læreplanene i grunnopplæringen. Slik skal temaene bidra til at deltakerne opplever helhet og tematisk sammenheng mellom opplærings-tilbudene de møter og legge til rette for dybdelæring på tvers av disse.   

Kjennetegn på beste praksis i voksenopplæringen

  • Vi tilpasser norskopplæringen slik at alle deltakere har de beste forutsetninger for å nå sitt norskmål.
  • Vi arbeider systematisk med å øke alle deltakeres kunnskap og forståelse for det norske samfunnet, og å øke deres evne til refleksjon og kritisk tenkning. 
  • Vi gir en grundig innføring i demokratiske prinsipper blant annet gjennom medvirkning og et inkluderende skolemiljø. 
  • Vi har fokus på fysisk og psykisk helse i et livsmestringsperspektiv.
  • Vi jobber tverrfaglig med demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling i alle klasser gjennom felles aktiviteter og temauker.
Sist oppdatert: 17. februar 2023

Fant du det du lette etter?