Hopp til innhold

7. Kvalitet i ledelse

Gå til

7. Kvalitet i ledelse

Kvalitet i pedagogisk ledelse

Alle ansatte i lierbarnehagen og lierskolen etterstreber å møte alle barn og unge med en autoritativ voksenstil. Den autoritative voksenstilen utgjør en viktig del av alle barnehagenes og skolenes pedagogiske plattform og er et grunnleggende prinsipp for hvordan vi leder. Den autoritative voksne bygger en positiv relasjon med barn og unge, og mestrer balansen mellom varme og kontroll. Den voksne tar barnets perspektiv og har medvirkning i fokus. Krav settes ut fra barn og unges forutsetninger, og den voksne utøver positiv grensesetting. Voksenrollen er preget av varme og respekt for barnet. De voksnes autoritative stil gjenkjennes ved at de er anerkjennende, sensitive, tar barn og unges perspektiv på alvor og gir mulighet for medvirkning.        

I Lier jobbes det systematisk med pedagogisk ledelse og utvikling av barnehagene og skolene som lærende organisasjoner. Vi har utviklet modeller med kjennetegn på god pedagogisk ledelse i lierbarnehagen og læringsledelse i lierskolen. Disse fungerer som verktøy for refleksjon og utvikling omkring kvalitet i ledelse av enkeltindivider og grupper av barn og unge. Kjennetegnene brukes også i forbindelse med veiledning og i barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling.

Læringsledelse har tidligere vært et utviklingsområde for lierskolen. Satsingen ble godt forankret og er nå implementert. God læringsledelse er likevel et viktig område som med jevne mellomrom står på skolenes agenda hvor modellen brukes som utgangspunkt for refleksjon og diskusjon, utprøving og veiledning.  

Ansattes bidrag til å nå målene i kvalitetsplanen

Alle ansatte møter barna i lierbarnehagen og elevene i lierskolen og SFO med forventninger, tro på at de kan lykkes og utfordringer de kan mestre, slik at de skal få de beste muligheter for livsmestring, både her og nå, og i fremtiden.

Både i barnehagen, skolen og SFO legger vi godt til rette for varierte lek- og læringsaktiviteter, og er nysgjerrige på å finne ut mer om hvordan barn lærer, og hvordan vi kan undervise slik at de lærer. Vi sørger for at fagområdene i barnehagen og dybdeområdene i skolen kobles sammen med verdiene og prinsippene i rammeplanen og læreplanen. Vi jobber tverrfaglig eller flerfaglig for å skape helhet og sammenheng og vektlegger forståelse og dybdelæring.

Hos oss er barne- og elevstemmen viktig og vi sørger for høy grad av medvirkning slik at alle opplever å få valgmuligheter og et stort handlingsrom. I lierskolen jobber vi for å forbedre vurderingspraksisen slik at elevene alltid skal vite hvor de står, hvor de skal og hvordan de skal komme seg dit. Vi jobber også systematisk for at elevene våre skal bli mer motiverte for læring gjennom en mer praktisk, relevant, utfordrende og variert opplæring (PRUV). Både i lierbarnehagen, lierskolen og SFO legger vi til rette for at barn og unge får utfolde seg, være nysgjerrige og utforskende og bruke sine kreative og skapende evner. Sammen jobber vi for at barnehage- og skolehverdagen skal preges av lekeglede og lærelyst.

Vi etterstreber at alle skal bli sett hver dag og oppleve å være inkludert i fellesskapet. Vi følger med og følger opp, tar umiddelbart tak i saker som oppstår og gir oss ikke før de er løst. Vi er opptatt av at alle skal ha et godt og inkluderende barnehage- og skolemiljø.

Vi tilpasser til den enkelte og ønsker å lære mer om hvordan vi kan få til en mer inkluderende spesialpedagogisk praksis.

Vi bidrar aktivt i det lærende profesjonsfellesskapet ved å dele erfaringer og opplegg, reflektere sammen og observere hverandres praksis. Vi bidrar til en positiv læringskultur ved å møte hverandre med respekt, tillit og raushet. Vi sørger for egen utvikling og læring bl.a. gjennom deltakelse i kommunens kompetanseutvikling som er presentert i Aktivitets- og kompetanseplanen for barnehagene og skolene i Lier, og deltar aktivt i nettverk på tvers av barnehagene og/eller skolene. Sammen bygger vi kapasitet for fremtiden.

Kvalitet i barnehage- og skoleledelse

Lederne i lierbarnehagen og lierskolen er opptatt av kvalitet i barnehage- og skoleledelse og har med det et overordnet ansvar for å iverksette og lede virksomhetens arbeid med planlegging, dokumentasjon og vurdering. Barnehage- og skoleledere i Lier holder seg faglig oppdatert og jobber forskningsbasert. Skoleledelsen er velfungerende team som er gjensidig avhengig av hverandre og hvor rektor distribuerer ledelse til sine avdelingsledere.

Å skape en gode samarbeidskulturer er en viktig lederoppgave. Barnehage- og skoleledelsen sørger for god intern og ekstern kommunikasjon og bidrar til kunnskapsdeling på tvers av avdelinger/trinn og fag. Vi har som mål å utvikle og lede lærende profesjonsfellesskap hvor alle bidrar til egen og andres læring i en positiv læringskultur preget av relasjonell tillit og psykologisk trygghet. Barnehage- og skoleledelsen tilrettelegger for og stimulerer til deltagelse i ulike nettverk og andre iverksatte kompetanseutviklingstiltak som er presentert i Aktivitet- og kompetanseplan for barnehagene og skolene i Lier. Barnehage- og skoleledelsen implementer kvalitetsplanen i egen virksomhet, legger til rette for progresjon, langsiktig tenkning og bruker kvalitetsplanen aktivt som et styringsverktøy.

Barnehage- og skoleledelsen forvalter og styrer sine virksomheter godt, har innsikt i overordnede styringssystemer og anvender tildelte ressurser optimalt. Kommunale virksomhetsledere er lojale til budsjett, vedtak og virksomhetsplanen, og bidrar i tverrfaglige samarbeider. De setter standarder for god pedagogisk praksis, vet hva som foregår ute på avdelingene/i klasserommene og kan veilede medarbeiderne, forebygge og håndtere konflikter, og ha tillit i relasjoner.

Barnehage- og skolelederne deltar aktivt i utviklingsarbeidet på kommunenivå. Sammen bygger vi kapasitet for fremtiden ved å skape et utviklingsorientert og positivt samarbeid preget av raushet og tillit. Åpenhet og det å gi et autentisk bilde av barnehagens og skolens virksomhet vektlegges.

Barnehage- og skoleledernes bidrag til å nå målene i kvalitetsplanen

Ledelsen i Liers barnehager og skoler setter barnet og elevens læring i sentrum for all virksomhet og er ambisiøse på deres vegne. Kun det beste er godt nok for våre barn og unge og vi jobber derfor målrettet med kvalitetsplanens kjennetegn på beste praksis. Virksomhetene arbeider aktivt med å innføre kvalitetsplanen gjennom å gjøre den kjent og jobbe systematisk med utviklingsområdene. Hver virksomhet utarbeider en utviklingsplan for kvalitetsplanperioden hvor det gjøres prioriteringer og konkretiseringer innenfor de fire utviklingsområdene. Her brytes også overordnede mål ned på virksomhetsnivå, slik at vi sammen og på tvers av barnehagene/skolene kan nå kvalitetsplanens resultatmål.

Ledere i lierbarnehagen jobber systematisk og kontinuerlig for å ivareta de grunnleggende prinsippene i kvalitetsplanen. Planen i sin helhet er godt kjent i hele personalgruppa og danner sammen med overordnede rammer og barnehagenes individuelle planer grunnlaget for arbeidet med kvalitetsutvikling i egen barnehage. Modellen for pedagogisk ledelse er godt implementert og blir jevnlig brukt til drøfting og vurdering rundt hva som er god pedagogisk ledelse i lierbarnehagen.  

Lederne i lierskolen fokuserer på læreplanarbeid med særlig vekt på læreplanforståelse og å integrere overordnet del i fagene og skolehverdagen. Det jobbes for å videreutvikle dybdeområdene og de lokale læreplanene. Det rettes et spesielt fokus mot å øke elevenes motivasjon for læring, noe som vil bidra til at flere av elevene våre gjennomfører videregående opplæring og dermed får et langt bedre utgangspunkt for livsmestring. 

I lierbarnehagen benyttes virksomhetens resultater på foreldreundersøkelsen som utgangspunkt for refleksjon og drøftinger rundt kvaliteten i barnehagetilbudet. I lierskolen benyttes virksomhetens resultater på 10-Faktor og Kompetanseundersøkelsen som utgangspunkt for refleksjon og drøftinger når skolen vurderer og evaluerer styrker og utfordringer i profesjonsfellesskapet. Her svarer alle ansatte bl.a. på hvordan de selv bidrar til kollegaers læring, og hvordan kollegaer og ledelsen bidrar til deres arbeidsplasslæring. Det å innta et metaperspektiv på profesjonsfellesskapet bidrar i utviklingen av en lærende organisasjon.

Ansatte i barnehagene og skolene jobber sammen for å ivareta de grunnleggende prinsippene i kvalitetsplanen. Ledelsen i kommunale virksomheter sørger for å ha en egen plan for språkarbeid og det jobbes systematisk for å heve kvaliteten på spesialpedagogisk hjelp i lierbarnehagen og spesialundervisning i lierskolen. Skoleleder med ansvar for SFO har et spesielt ansvar for å videreutvikle SFO i tråd med kvalitetsplanen, slik at barna på SFO får et tilbud av beste kvalitet.

Barnehage- og skoleledelsen jobber systematisk og målrettet for å fremme en hverdag med lekeglede, lærelyst og livsmestring for alle barn og unge, og det rettes fokus mot at leken skal få en større plass også videre oppover i læringsløpet. Ledere på ungdomstrinnet setter god vurderingspraksis på agendaen i løpet av kvalitetsplanperioden. Sammen jobber vi for at alle barn og unge i Lier skal oppleve et inkluderende barnehage- og skolemiljø.

Barnehage- og skoleledelsen leder det lærende profesjonsfellesskapet og sørger for tilgjengelig faglitteratur som leses og drøftes for å skape utvikling som er i tråd med teori og ny forskning. Lederne støtter sine ansatte i å prøve ut nye idéer og motiverer dem til å tenke utenfor boksen og utfordre egen komfortsone. Lederne i lierbarnehagen og lierskolen jobber langsiktig og målrettet med forbedring av praksis, og tilrettelegger for læringssløyfer med aksjonslæring.

I lierbarnehagen benyttes virksomhetens resultater på foreldreundersøkelsen som utgangspunkt for refleksjon og drøftinger rundt kvaliteten i barnehagetilbudet. I lierskolen benyttes virksomhetens resultater på kompetanseundersøkelsen og medarbeiderundersøkelsen 10-faktor som utgangspunkt for refleksjon og drøftinger når skolen vurderer og evaluerer styrker og utfordringer i profesjonsfellesskapet.

Kvalitet i barnehage- og skoleeierskap   

Barnehage- og skoleeiere i Lier har høye ambisjoner og evne til gjennomføring. Gjennom strategisk ledelse med prioriterte utviklingsområder over tid, spisses fokus mot viktige mål. Barnehage- og skoleeier og ledere skal dra i samme retning og prioritere felles satsinger. De kommunale virksomhetenes utviklingsplaner følges opp gjennom besøk ute i barnehagene og skolene, samt gjennom resultatsamtaler.

Lierbarnehagen og lierskolen skal være lærende organisasjoner, og ledernettverkene og våre årlige lederseminar er viktige arenaer for å bygge kollektiv kapasitet. Gjennom tydelig forventningsstyring og tett oppfølging balanserer barnehage- og skoleeier krav, støtte og autonomi. Eier har kompetanse til å analysere data, tilbyr gode faglige støttesystemer og bidrar til tverrfaglig samarbeid. Det legges til rette for kompetanseutvikling med oppdatering på forskning og hvor erfaringer og praksis deles. 

Barnehage- og skoleeiers bidrag til å nå målene i kvalitetsplanen

Barnehage- og skoleeier jobber kontinuerlig for et barnehage- og skolemiljø som skal fremme lekeglede, lærelyst og livsmestring. De følger opp mål og tiltak i kvalitetsplanen, sikrer en felles forståelse hos lederne og tilrettelegger for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling for ledere, pedagoger og andre ansatte innenfor de fire utviklingsområdene. Metodene er ulike, men lærende møter og samarbeid i nettverk er gjennomgående. Barnehageledere er organisert i nettverk og skolelederne i kretssamarbeid hvor blant annet utfordringer og muligheter knyttet til kvalitetsplan står på agendaen.

Barnehage- og skoleeier oppmuntrer virksomhetene til å prøve ut ny pedagogikk i tråd med aktuell skoleforskning og utviklingsområdene i kvalitetsplan. Barnehage- og skoleeier er ikke bare opptatt av tall, men også av kvalitative data og det som kan fortelles om kvalitet. I de kommunale virksomhetene følges utviklingsområdene opp gjennom god dialog med lederne og minimum tre resultatsamtaler i løpet av året. Barnehage- og skoleeier har god kunnskap om og innsikt i kommunens resultater, hver enkelt barnehage og skoles resultater og virksomhetenes egenart for å kunne stille realistiske krav og tydelige forventninger. Det er god balanse mellom støtte og kontroll, og virksomhetenes målsettinger og resultater ses i sammenheng med eget utviklingspotensial.

Sist oppdatert: 17. februar 2023

Fant du det du lette etter?