Forskrift om skoleregler for offentlige grunnskoler i Lier kommune
Hjemmel: Fastsatt av kommunestyret i Lier kommune den 12. juni 2024 med hjemmel av lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 10-7.
§ 1 Formål
Alle elever og ansatte i lierskolen skal oppleve et trygt, inkluderende og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring (opplæringslova § 12-2). Skolereglene skal bidra til å skape et godt forhold mellom elever og foresatte og alle skolens ansatte.
Skolen skal sørge for at elever og foresatte får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og utarbeidelse av skoleregler (opplæringslova § 10-4).
§ 2 Virkeområde
Skolereglene gjelder for alle elever i offentlige grunnskoler i Lier kommune.
Skolereglene omfatter også Lier voksenopplæring så langt det passer.
Skolereglene gjelder på skolens område i skoletiden, ved organisert skoleskyss, ved alternative læringsarenaer som er under skolens ledelse og ansvar, og ved andre aktiviteter som har direkte tilknytning til skolegangen. Skolereglene er også gjeldende ved bruk av skolens digitale infrastruktur, også utenfor skolen.
Skolereglene skal gjelde for SFO så langt det er hensiktsmessig for å ivareta et trygt og godt skolemiljø.
Den enkelte skole kan i tillegg utforme lokale regler som presiserer reglene i denne forskriften. Kommunal forskrift kan ikke fravikes i skolenes lokale regler. Rektor skal sørge for at elever, foresatte og alle skolens ansatte er kjente med
skoleregler og lokale regler ved starten av hvert skoleår.
§ 3 Skoledemokrati og organisering av skoledemokrati
Skolen må aktivt legge til rette for at alle elever skal kunne ytre seg, og oppmuntre dem til å delta i skoledemokratiet uavhengig av alder, kjønn, etnisitet, funksjonsnivå og sosial bakgrunn. Skolen skal hjelpe elevene i arbeidet med skoledemokratiet.
Hver skole skal ha et elevråd valgt av elevene. Elevene kan velge å organisere seg på en annen måte (opplæringslova § 10-5).
Hver grunnskole skal ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene på skolen. Foreldrene ved skolen avgjør selv hvordan arbeidsutvalget skal velges og organiseres. Foreldrene kan velge å organisere seg på andre måter enn ved et arbeidsutvalg (opplæringslova § 10-5).
Ved hver grunnskole skal det være et samarbeidsutvalg (SU) som har rett til å uttale seg om skoleregler og lokale regler. Samarbeidsutvalget er et rådgivende organ og har ikke beslutningsmyndighet for skolen. Samarbeidsutvalget skal være sammensatt av elever, foresatte, ansatte, rektor og politisk oppnevnt medlem. Rektor er sekretær for samarbeidsutvalget. Elevene skal ikke delta i behandlingen av saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt.
§ 4 Bruk av mobiltelefoner og smartklokker
Skolene i Lier kommune skal være mobilfrie. Elevers private mobiltelefoner og smartklokker er ikke en del av skolens læringsteknologi. Mobiltelefoner kan brukes pedagogisk i opplæringen eller ved særskilt behov
etter avtale med skolen.
Hver skole skal utarbeide lokale regler om oppbevaring av mobiltelefoner i skoletiden.
Smartklokker skal likestilles med mobiltelefoner.
§ 5 Hensynet til elevens beste og elevenes rett til å bli hørt
Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn ved handlinger og avgjørelser som gjelder elever. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt. Elevene har rett til å medvirke i alt som gjelder dem selv, og meningene deres skal legges vekt på etter alder og modning.
Elever har rett til:
• å uttrykke seg om hvordan de har det og om det som er viktig for dem
• et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, læring, inkludering og trivsel. Dette innebærer at elever har rett til å ikke bli plaget, mobbet eller holdt utenfor.
• å være en del av skolens og klassens fellesskap, både faglig og sosialt
• at hensynet til deres beste vurderes før det tas beslutninger som berører dem
• å bli behandlet på en ordentlig måte og vist respekt
§ 6 Orden
Elevene i lierskolen skal ha god orden. Det er god orden å:
• møte presis til opplæring og avtaler
• ha med nødvendige læremidler og utstyr
• gjøre oppgaver så godt de kan og til rett tid
• ta vare på og holde orden i utstyr som brukes i opplæringen
• ta medansvar for å holde skolens inne- og uteområder fri for søppel, og kildesortere avfall
• ikke forlate skolens område uten tillatelse
§ 7 Oppførsel
Elevene skal ha god oppførsel. Det er god oppførsel å:
• delta og være aktivt med i opplæringen
• bidra til å skape et positivt og inkluderende skolemiljø
• ta hensyn til og vise respekt for medelever og ansatte
• følge beskjeder fra skolens ansatte
• praktisere nettvett og digital dømmekraft
• behandle undervisningsmateriell forsvarlig og vise respekt for skolens og andres eiendom
Oppførsel som ikke aksepteres:
• ta med eller bruke gjenstander som kan skade personer, bygninger eller inventar
• utsette andre for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, rasisme, utestenging, vold eller trusler om vold
• juks og plagiat ved prøver eller i øvrig skolearbeid
• ta med eller bruke sigaretter, snus, e-sigaretter, alkohol, narkotika eller andre rusmidler
• utøve hærverk på skolens eller andres eiendom
• bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet
§ 8 Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel
Hvordan eleven opptrer i samsvar med § 6 i skolereglene og lokale regler vil være grunnlaget for vurdering i orden.
Hvordan eleven opptrer i samsvar med § 7 i skolereglene og lokale regler vil være grunnlaget for vurdering i oppførsel.
§ 9 Tiltak ved brudd på skoleregler
Lierskolen vil benytte følgende tiltak og reaksjoner knyttet til reglene for orden og oppførsel:
9.1. Anmerkning:
• Samtale med en trygg voksen
• Skolens ansatte kan gi en muntlig eller skriftlig advarsel (anmerkning).
• Muntlig eller skriftlig kontakt med foresatte.
9.2. Inndragning av gjenstander:
• Gjenstander som forstyrrer arbeidsro og opplæring kan midlertidig inndras fra elever.
• Hvor lenge gjenstandene kan være fratatt fra en elev må vurderes ut ifra hvor alvorlig og gjentagende bruddet på reglene er.
• Inndratte gjenstander som midlertidig er fratatt elev skal leveres tilbake til elev senest innen skoledagen slutt.
• Inndratte gjenstander som sigaretter og snus hentes av foresatte.
• Ulovlige gjenstander og rusmidler, som f.eks. våpen, våpenlignende gjenstander og narkotika, skal overlates til politiet.
9.3. Midlertidige endringer:
• Ha arbeidsplass andre steder enn sammen med klassen eller gruppen.
• Få endret start- eller sluttid for skoledagen
9.4. Pålegg om å rette opp skader og endringer av elevers tilstedeværelse:
Ved brudd på skolereglene kan elever få pålegg om å utføre oppgaver i, før eller etter skoletid for å rette opp skade påført skolens eiendom eller eiendeler.
Skolen kan kreve tilstedeværelse på skolen før eller etter skoletid, endre friminutt med hensyn til tidspunkt og lengde, samt frata elever tillitsverv.
9.5. Bortvisning (jf. opplæringslova § 13-1):
• Elever på 1.-7. trinn kan bortvises for enkelttimer eller resten av skoledagen. Foreldrene skal få melding før en elev på 1.-7. trinn blir vist bort for resten av dagen. Bortvisning kan ikke iverksettes for elever på barneskolen med mindre skolen organiserer tilsyn eller eleven blir hentet av foresatte.
• Elever på 8.-10. trinn kan bli bortvist inntil tre dager. Foreldrene skal få melding.
• Det er rektor som vedtar bortvisning fra opplæringen. Rektor kan delegere myndighet til lærer for bortvisning av elever fra en opplæringsøkt som læreren selv har ansvaret for. Bortvisningen foretatt av lærer kan ikke gjelde for mer enn to timer.
• Bortvisning skal kun brukes ved alvorlige eller gjentatte regelbrudd på skolereglene. Dette gjelder uavhengig av lengden på bortvisningen. Andre tiltak skal vurderes før bortvisning brukes.
9.6. Erstatning:
• Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og elevens foresatte gjøres erstatningsansvarlig etter skadeserstatningslovens § 1-1 og § 1-2. Eleven kan gis anledning til å utbedre skaden selv dersom dette anses hensiktsmessig. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell.
9.7. Pålagt skolebytte (jf. opplæringslova § 13-2):
• Kommunen kan fatte vedtak om at en elev skal flyttes til en annen skole dersom oppførselen til eleven går alvorlig ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever.
9.8. Anmeldelse av straffbare forhold:
• Straffbare forhold skal som hovedregel meldes til politiet.
§ 10 Fremgangsmåte ved bruk av tiltak etter § 9
I alvorlige saker skal mindreåriges foreldre/foresatte varsles. Før foresatte varsles, skal eleven ha blitt hørt i trygge omgivelser. Det skal legges vekt på elevens alder, forutsetninger og vilje til å rette opp i regelbruddet. Fysisk refs eller krenkende behandling av elever ved brudd på regler er ikke lov.
Alle tiltak ved regelbrudd skal være av en slik art at eleven forstår hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. I vurderingen av tiltak skal regelbrudd og tiltak ses i sammenheng. Kollektive reaksjoner ved brudd på regler skal ikke forekomme.
Ved bruk av reaksjoner gjelder følgende fremgangsmåte:
10.1. Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag.
10.2. Eleven har rett til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen. Skolen skal sørge for at eleven får snakke med noen eleven stoler på og i en situasjon som oppleves trygg.
10.3. Avgjørelsen skal begrunnes. Ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig.
10.4. Før avgjørelse om bortvisning blir fattet skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak.
10.5. Rektor avgjør om reaksjonene i § 9.4., § 9.5. og § 9.6 skal benyttes.
10.6. Foreldre/foresatte til elever på årstrinnene 1–7 skal varsles før det blir satt i verk bortvisning for resten av dagen.
§ 11 Saksbehandlingsregler
11.1 Reaksjonen i § 9.4 vil være et enkeltvedtak etter forvaltningslovens § 2. Det er rektor som fatter enkeltvedtak i saker.
11.2 Bortvisning for en dag eller mer i § 9.5 og § 9.6. vil være et enkeltvedtak etter forvaltningslovens § 2. Det er rektor som fatter enkeltvedtak i saker.
11.3 Kommunen ved kommunalsjef for oppvekst avgjør om § 9.7 skal benyttes. Slikt pålagt skolebytte er å anse som enkeltvedtak etter forvaltningslovens § 2.
§ 12 Iverksetting
Denne forskrift trer i kraft 1. august 2024.