Hvem bør ta årets influensavaksine?

Kommuneoverlegen i Lier anbefaler alle i risikogruppen å ta vaksinen. Frem til 1. desember er vaksinen forbeholdt personer som har økt risiko for komplikasjoner av influensa og helsepersonell med pasientkontakt.

Vaksinen for influensasesongen 2020/2021 er her.

- Vi anbefaler alle som er i risikogruppene om å ta kontakt med fastlegen for influensavaksine, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Ifølge Folkehelseinstituttet bør følgende grupper ta influensavaksinen:

• Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko.

• Beboere i omsorgsboliger og sykehjem.

• Alle fra fylte 65 år.

• Barn og voksne med diabetes type 1 og 2, kronisk lungesykdom, hjerte- og karsykdom, leversvikt eller nyresvikt, kronisk nevrologisk sykdom eller skade, nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer), svært alvorlig fedme eller annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko.

• Helsepersonell som har pasientkontakt.

• Personer som bor sammen med immunsupprimerte pasienter.

• Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser.

- De som jobber i virksomheter med pasientkontakt får vaksine på sitt arbeidssted, presiserer Ingrid Bjerring.

Er du forhindret fra å dra til fastlegen?

Dersom du mottar hjemmetjenester kan du kontakt hjemmetjenesten for å bli vaksinert hjemme der du bor. Telefon 32 22 55 70 (alle hverdager klokken 08.00 - 15.00).

Kontakt Helsetjenesten for barn og unge dersom det gjelder barn i risikogruppen. Telefon 32 22 77 30.

Kontakt Helsestasjon for seniorer ved Vivi Haugli på telefon 90 24 42 05 eller Arja Aalto på telefon 47 70 52 78.

Drop in på seniorsenterne

Er du over 65 år? Da er det mulig å vaksinere seg via drop in på seniorsenterne på disse datoene:

• Onsdag 14. oktober klokken 15.00 - 18.00 på Lierbyen seniorsenter.
  • Onsdag 28. oktober klokken 15.00 - 18.00 på Lierbyen seniorsenter.
  • Tirsdag 27. oktober klokken 14.00 - 16.00 på Tranby seniorsenter/Hallingstadtunet.
  • Torsdag 29.oktober klokken 14.00 - 16.00 på Tranby seniorsenter/Hallingstadtunet.