Husk brannsikkerhet i jula

Desember er tradisjonelt en av de verste brannmånedene. Vi deler derfor brannvesenets tips til hvordan du kan få en trygg jule- og nyttårsfeiring.

- Komfyren er desidert den største kilden til brann i norske hjem, men hvis vi ser på brannstatistikken for drammensregionen er elektrisk utstyr verstingen i desember, forteller Kristin Grydeland, informasjonskonsulent i Drammensregionens brannvesen. Hun mistenker at det kan ha noe med at vi bruker mer elektrisk utstyr når det blir mørkere, og særlig i jula. Riktig bruk og litt årvåkenhet kan imidlertid redusere brannfaren.

- Det er viktig at vi bruker utstyret som det er ment å brukes. Julebelysning til innendørs bruk er ikke så lurt å bruke ute, og skjøteledninger bør kun brukes for en periode, og ikke til ting som trekker mye strøm som for eksempel en varmeovn. Å skjøte på en skjøteledning med en skjøteledning er heller ikke slik de er ment å brukes, forklarer hun.

Hun anbefaler også at man sjekker stikkontakter rundt i huset, også de som alltid står i, som varmtvannsberederen. Hvis kontakten er unormalt varm eller begynner å se svidd ut bør den skiftes ut.

- Mange bruker kanskje gamle julestjerner eller juletrelys, men ta en ekstra sjekk om alt er helt og i god stand før dere tar det i bruk. Kanskje det er på tide å skifte ut noe? Det er ikke alltid det bør være «same procedure as every year», sier Grydeland.

Brennbar julepynt

I år er det blitt populært å lage sin egen julepynt av granbar, kongler og mose. Man må tenke seg om både en og to ganger før man setter lys i det, advarer brannvesenet.

- Dette er materialer som brenner veldig lett, og lyset trenger ikke engang ha brent helt ned før pynten tar fyr, forteller Grydeland. Hun anbefaler at man unngår å sette lys sammen med brennbar julepynt, eller at man for eksempel bruker LED-lys.

Komfyrbranner

Mange branner starter på komfyren, og ofte kan folk bli overrasket over hvor raskt det kan gå, ifølge brannvesenet. De har følgende råd til hvordan du kan redusere brannfaren på kjøkkenet:

• Vær alltid våken og tilstede når du lager mat
  • Hold det ryddig på og rundt komfyren
  • Rengjør avtrekksviften over kokeplatene for fett
  • Vurder å montere en komfyrvakt. Den sier ifra om det blir for varmt, og skrur av om du har glemt platene på.

Brannvesenet er imidlertid tydelig på hva som er det aller viktigste tiltaket for å bedre brannsikkerheten:

- Ha alltid røykvarslere som fungerer, og nok av dem til at du hører det om det blir brann mens du sover. Røykvarslere kan redde liv!