Hopp til innhold

Mer skjønnlitteratur ga økt leseglede

Leseglede: Norah Haybe Tøftum (t.v), Mia Marie Kjærstad og Theo Mathias Olsen Raanes.
I tre uker har Norah Haybe Tøftum, Mia Marie Kjærstad, Theo Mathias Olsen Raanes og resten av 5.- og 6.klassingene ved Oddevall skole dykket ned i skjønnlitteraturens verden. Skolebiblioteket deres har fått tilført mange nye bøker, og dermed økte også elevenes leseglede.

I januar startet 5. og 6. klassingene ved Oddevall skole med prosjekt leseglede. Etter at skolen fikk penger til å utvide biblioteket, fikk elevene enda flere valgmuligheter og tilgang på skjønnlitteratur.

Leseleksene ble nå å lese i utvalgte bøker som elevene selv valgte, med et krav om at teksten måtte være skjønnlitteratur.

– De første tre ukene var leseleksen å lese skjønnlitteratur. Hovedmålet da var å klare å finne roen, lese en hel bok fra side èn til slutt. Det syns jeg elevene klarte veldig bra, sier lærer Frode Løkken.

Et vellykket prosjekt

Det ble et vellykket prosjekt, og det er blitt mye mer lesing og skriving i klassen.

Viser frem historiene sine: Etter å ha lest skjønnlitteratur har Roja Sedal (t.v) og Ronja Michelle Solberg Lindgren skrevet sine egne krimhistorier.

– Vi er mindre på mobilen, og har fått mer lesero, sier Roja Sedal og Ronja Michelle Solberg Lindgren som viser stolt frem sine historier.

Etter at prosjekt leseglede startet, har alle elevene lest mer. Noen har gått fra å ikke ville lese i det hele tatt, til å lese mye. Almar Bolstad er en av elvene som har opplevde at leselysten virkelig er vekket til liv. Etter noen uker er han på sin 11. bok i en bokserie.

Lesegleden skjøt fart: Almar Bolstad merket etterhvert at det ble både morsommere og spennende å lese bøker. 

– Jeg ble veldig rastløs i starten, og likte ikke å lese. Jeg liker mye bedre å lese nå, og syns det er gøy, sier Almar.

Fra lesing til skriving

Tre uker etter at elevene hadde jobbet med leseprosjektet, skulle de begynne å skrive sine egne historier. Målet med oppgaven var å følge kompetansemålet hvor de skulle skrive tekster med tydelig struktur, rettskriving, ordbøyning og tegnsetting. Det var ikke så viktig hvor lang selve historien ble, så lenge historien hadde en innledning, hoveddel og avslutning, og at elevene brukte sine egne ord.

Kreativiteten blomstret: Mia Marie Kjærstad (t.v) og Mia Aas kjenner at skrivegleden har vokst i takt med bøkene de har lest underveis i prosjektet.

– Halve historien min er inspirasjon fra bøker jeg har lest i prosjektet, sier Mia Aas.

Lærer Frode Løkken ser at elevene i klassen har fått større skrive- og leseglede. Ved å øve seg på å finne roen, og å legge bort alt annet støy, forteller elevene at de har fått mer leseglede.

– Vi hadde nylig kartleggingsprøver i norsk, både norsk lesing og skriving, og alle har steget. Vi har hatt stort utbytte av dette prosjektet, avslutter Frode.