Nå kan du levere ødelagte tekstiler på Lyngås

De fleste har stått der med den hullete lua i hånda og lurt på om den bør leveres til en av flere klesinnsamlere, eller om den bør kastes rett i restavfallet. Nå kan du kvitte deg med ødelagte tekstiler på Lyngås gjenvinningsstasjon.

Siden pilotprosjektet startet 1. februar hos Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD) har Lyngås fått inn 1952 kilo ødelagte tekstiler.

– Hadde det ikke vært for denne muligheten hadde det gått i restavfallet. Og på ett år blir det noen tonn, det. Så dette synes vi er veldig bra, og vi ser behovet, sier driftsleder hos Lyngås gjenvinningsstasjon Arne Holsetstuen.

Egen container

Pilotprosjektet RfD nå er i gang med er et nasjonalt prøveprosjekt. Innen 2025 skal alle kommuner ha en innsamlingsordning for klær, sko og tekstiler. Lyngås har fått en egen container til formålet.

Her kan du kaste alt fra slitte sko, filler eller regntøy som er slitt på baken.

– En grei huskeregel er at hvis noe ikke lar seg fikse, så kan det kastes her, sier Holsetstuen.

Mange gjør en stor innsats

Det som samles inn går til Kirkens bymisjon, som i sin tur sorterer og gir nytt liv til det som kommer inn. For eksempel i form av pussefiller. Sigrid Swensen er klimarådgiver i Lier kommune, og hun er glad for at Lyngås nå tilbyr befolkningen et sted å kaste ødelagte tekstiler:

– Vi vet at mange gjør en stor innsats for å sørge for at det de er ferdige med, har vokst ut av, eller ikke liker lenger, skal få nytt liv. Det krever mye innsats, og det er ikke alltid noen som vil ha det. Dette er verdier som kan lages til noe nytt, sier hun.

Lyngås har som mål å senke mengden restavfall, så derfor er dette et viktig grep.

– I en sirkulærøkonomi skal vi bort fra bruk og kast-samfunnet og redusere klimagassutslipp. Da er tiltak som dette viktig. Ellers hadde dette blitt restavfall, sier Swensen.