Smitteutbruddet ved Hallingstad skole øker

Det siste døgnet har 20 liunger testet positivt for korona. 17 av de smittede har tilknytning til Hallingstad skole, og 12 av dem er elever i 1. klasse. - Selv om vi har en kjent kilde til utbruddet, ber vi liungene om å ta ekstra hensyn og ikke være sammen med andre enn sine vanlige kontakter, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Elever og voksne ved Hallingstad skole som nå har testet positivt var i karantene fra før. Det var også husstandene deres, etter at Lier kommune har valgt å behandle alle nye smittetilfeller som om det er den britiske og ekstra smittsomme varianten av koronaviruset.

Kommuneoverlege Ingrid Bjerring regner med at det vil komme flere smittede i forbindelse med utbruddet ved Hallingstad skole.

- I og med at det er så mange barn som er smittet, regner vi med at mange av barnas omsorgspersoner også kommer til å teste positivt i løpet av uken, sier Bjerring.

Undersøker om det er britisk variant

Drammen sykehus kan hurtigscreene positive koronatester for å undersøke om de er av den britiske varianten. Foreløpig er det ikke avdekket at noen av de smittede tilknyttet Hallingstad skole har den britiske varianten.

- Men på grunn av omfanget av dette utbruddet ber vi nå FHI om en full sekvensering av prøvene, sier kommuneoverlegen.

Avventer tiltaksnivå på barneskoler

Det er vinterferie i Lier denne uken. Derfor avventer kommunens kriseledelse til fredag med å avgjøre om barneskolene i Tranby krets skal settes på rødt tiltaksnivå fra og med neste uke.

Ingrid Bjerring oppfordrer nå alle liunger til å være ekstra nøye med å overholde smittevernreglene.

- Smitten i dette utbruddet har spredd seg svært raskt. Selv om vi har en kjent kilde til utbruddet, ber vi liungene om å ta ekstra hensyn og ikke være sammen med andre enn sine vanlige kontakter. Når det er store klynger undersøker vi også om det kan være flere kilder inn, sier Bjerring.

Status korona i Lier per 3.mars 2021

20 smittede. For to av dem er det ukjent smittevei.

• Totalt antall smittede i Lier siden mars 2020: 581
  • Antall friskmeldte: 523
  • Døde: 5
  • Syke per 3. mars 2021: 53
  • Av disse er 26 kvinner og 27 menn
  • To personer innlagt på sykehus (personene er lagt inn på sykehus av annen årsak enn korona. Testet positivt etter sykehusinnleggelsen).