Startskuddet går for Sykle til jobben og Aktiv på skoleveien

Elin Wilhelmsen, Ingebjørg Tofte og Bjørnar Dahler fra Lier kommune er klare til å tråkke i gang med Sykle til jobben-utfordringen 2019!
Du kan fortsatt melde deg på Sykle til jobben-aksjonen. Alle i Lier kan delta gratis.

Alle som bor eller jobber i en av kommunene som er med i Buskerudbysamarbeidet får gratis deltakelse i Sykle til jobben-aksjonen.

På åpningsdagen har 223 personer i Lier meldt seg på - men det er fullt mulig å melde seg på gjennom hele kampanjen.

24. april starter også skolebarna sin aksjon Aktiv på skoleveien i Lier og resten av kommunene i Buskerudbyen.

Voksne vs barna

Klarer de voksne å være like gode som barna? Under aksjonen er det veldig mange av de som går eller sykler hver eneste dag.

Kampanjene er også en fin mulighet til at voksne og barn sykler sammen til skolen før jobb.

- Ta utfordringen og tenk gjennom: Hvilke muligheter har du? Om ikke hver dag – kan du gå eller sykle til jobb en eller to dager i uka? Har du ikke mulighet til å ta hele strekningen kan du kanskje gå eller sykle de siste kilometerne til jobb? Det er oppfordringen til Ingebjørg Tofte, rådgiver miljø og samfunn i Lier kommune.

Aktiv på skoleveien

I Aktiv på skoleveien konkurreres det om å være den klassen – og skolen – hvor flest elever går eller sykler til skolen. Det blir delt ut mange flotte premier fra Buskerudbysamarbeidet.

Hver uke kåres det en klassevinner ved hver skole.

I tillegg konkurreres det om en hovedpremie på 5000 kroner til aktivitetsutstyr, som går til beste barneskole i Buskerudbyen. Det blir premier til andre- og tredjeplassen også.

Denne aksjonen starter 24. april og varer til 16. mai.

Sykle til jobben

Sykle til jobben er Norges største og eldste aktivitetskampanje og arrangeres av Norges Bedriftsidrettsforbund. Målet med aksjonen er å få flere til å velge en aktiv reisevei til og fra jobben og en mer aktiv livsstil generelt.

- Sykle til jobben-aksjonen er en fantastisk mulighet til å skape en fysisk aktiv arbeidsplass. Dette er en aktivitetskampanje som går over ni uker og passer for alle, sier Ingebjørg Tofte, som minner om dette:

- All aktivitet teller i Sykle til jobben. Gå inn på www.sykletiljobben.no for å lese mer og melde deg på, oppfordrer Ingebjørg Tofte.

Her kan du melde deg på Sykle til jobben