Tilbyr tematreff om sunn og balansert babymat

Helsesykepleier Eli Andresen og ernæringsveilder Iren Vagstad Ellingsen tilbyr gratis tematreff om babymat.
En gang i måneden inviterer Lier kommune til gratis treff for nybakte foreldre som ønsker veiledning om babymat. Neste mulighet er torsdag 30. november.

– Nøkkelord er balanse og sunn fornuft. Det sier helsesykepleier Eli Andresen og Iren Vagstad Ellingsen, ernæringsveileder i Lier kommune til de oppmøtte mammaene på Lierbyen helsestasjon.

De forholdsvis nybakte foreldrene er på tematreff for oppstart av fast føde, som normalt skjer når babyene er mellom fire og seks måneder gamle.

Treffene finner sted en gang i måneden, enten på Lierbyen eller Tranby helsestasjon, og er gratis. Denne gangen var det kun mødre på kurset, men fedre er også hjertelig velkommen.

Her finner du oversikt over kursene

Vil lette presset

– Her lærer foreldrene hva som er viktig å huske på i overgangen til fast føde. Foreldre og baby får prøvesmake forskjellige matvarer, og veiledning i hvordan man kan lage babymat selv. Det er noen spesielle hensyn man bør ta i starten, forklarer Ellingsen.

Alle deltakerne, store og små, har samlet seg rundt et stort bord på Lierbyen helsestasjon. På bordet står det mange ulike matvarer. Noen lyser det hjemmelaget av, andre får man kjøpt ferdig på butikken.

Babyene har fått smake på litt av hvert i løpet av tematreffet.

– Det er viktig å eksponere barna tidlig for smak, konsistens og lukt. Det er med å utvikle smak og mulig redusere kresenhet, sier Ellingsen.

Ellingsen og Andresen ønsker å trygge foreldrene i at det går fint å lage maten selv, men at det også går fint å velge butikkjøpt. De ønsker å lette presset enkelte kan føle.

– Heller oppegående foreldre som serverer ferdiggrøt enn deprimerte foreldre som strever med å lage alt fra bunn, sier de.

Anbefaler videre

Deltakerne Annette Bentzen er mamma til Stella og Ingvild Perjord er mamma til Aksel. De er glade de meldte seg på tematreffet.

– Dette var oppklarende i all debatten som har vært rundt babymat. Det var veldig lærerikt, sier Perjord.

– Jeg vil anbefale det til andre. Gå og få klare tips. Og så er det fint å kunne stille spørsmål, legger Bentzen til.