Tre unge liunger nominert til Drømmestipendet

Liungene Danick Theodor Bakker, Martin Raev og Martin Stokke Mathiesen er nominert til Drømmestipendet. Drømmestipendet blir tildelt 50 personer og er på 30.000 kroner.

I år er det tre unge liunger som er nominert til Drømmestipendet. Det er til sammen 470 nominerte i landet, og hvem som mottar stipend blir klart 1. februar.

Tre liunger nominert

Danick Theodor Bakker er 18 år og er nominert i kategorien visuell kunst.

nettsiden til Drømmestipendet skriver han om seg seg selv:

– Jeg elsker alt med 3D. Jeg har alltid vært oppslukt i hvordan vi kan oppleve det digitale som ekte, enten ved å bevege oss rundt i digitale landskap slik som i spill, eller ved å bruke VR og AR teknologi.

Martin Raev er 25 år og er nominert i kategorien musikk.

– For tiden bor jeg i Kristiansand og studerer en utøvende master i rytmisk piano ved UiA, hvor jeg også studerte min bachelor i rytmisk piano. Som musiker liker jeg meg i allsidige roller, både som komponist, utøver og produsent, skriver han på nettsiden til Drømmestipendet

Martin Stokke Mathiesen er 22 år og er nominert i kategorien teater.

nettsiden til Drømmestipendet skriver han følgende:

– Jeg studerer nå mitt siste år med musikal på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Jeg har tidligere gått på musikklinja ved St. Hallvard VGS, så ett år på Romerike FHS med Musikal som linjefag. Hjemme i Lier har jeg hatt en superfin arena der jeg har fått utforske mitt artisteri i alt fra kirkekonserter til showkonserter (Beatles og Bluesbrothers) på Lier kulturscene.

Drømmestipendet

Drømmestipendet er et samarbeid mellom Norsk tipping og Norsk kulturskoleråd. Stipendordningen ble etablert i 2004, og siden den gang har en lang rekke unge kunst- og kulturutøvere mottatt stipendet. Blant disse finner vi utøvere som Astrid S, Didrik Solli Tangen, Ella Marie Hætta Isaksen, Heidi Ruud Ellingsen og Ingebjørg Bratland.

Stipendet deles ut i kategoriene dans, musikk, sirkus, skapende skriving, teater, visuell kunst og åpen klasse.