De unges kommunestyre fordelte 110.000 kroner under høstmøtet på Haugestad.

De unges kommunestyre (DUK) er sammensatt av elever fra barne- og ungdomsskolene i Lier.

Hver skole fremmer forslag til saker som DUK skal ta opp. De har en sum til fordeling til prosjekter på skolene, i tillegg vedtar de saker som blir oversendt administrasjonen i kommunen for videre oppfølging.

Under bevilgningsmøtet på Haugestad 22. november hadde elevene til sammen 110.000 kroner de kunne fordele på prosjekter de synes var verdt å bruke penger på.

Årets tema for De unges kommunestyre er «Godt skolemiljø – bevegelsesglede – sunne matvaner».

Mange forslag

Elevene i DUK hadde brukt mye tid på å forberede gode presentasjoner under møtet. Alle skolene som hadde foreslått et prosjekt fikk anledning til å presentere sitt forslag i tekst og bilder, og argumentere hvorfor nettopp deres prosjekt var verdt å prioritere. Til slutt skulle alle representantene i DUK stemme over hvilke prosjekter de mente skulle få en del av den store potten på 110.000 kroner.

Sommerfugler i magen

11-åringene Ida Gulbrandsen, Sindre Karlsen og Tonje Remme går alle i samme klasse på Høvik skole. Det var første gangen de deltok i De unges kommunestyremøte, og det er ikke fritt for at de var en smule nervøse før det var deres tur til å gå på talerstolen på Haugestad.

-       Vi følte det gikk kjempefint, men vi hadde sommerfugler i magen før vi skulle presentere vårt prosjekt. Men det gikk jo kjempefint, smiler Ida Gulbrandsen etter at møtet er over.

-       Vi hadde forberedt oss godt og fått god hjelp fra lærerne til å komme frem til presentasjonen. Selv om det gikk bra, så var vi lettet da vi var ferdige med å presentere prosjektet vårt, sier Sindre Karlsen.

De må tydeligvis ha gjort en god jobb, for representantene i De unges kommunestyre gikk inn for å bevilge 8000 kroner til Høvik-prosjektet, som går ut på å sette opp en gapahuk ved bålplassen i skolegården.

-       Det er jo ekstra gøy at vi fikk pengene vi trenger for å bygge gapahuken. Dette var moro og frister til gjentagelse, sier Tonje Remme.

Prosjektene som kom gjennom nåløyet

DUK-representantene bevilget penger i to omganger: en bevilgning for prosjekter til ungdomsskolene – og en til barneskolene.

Disse prosjektene til ungdomsskolene fikk penger:

Aktiv fredag for ungdomstrinnet, Sylling skole     15.000 kroner
Utstyr til Tranbyhallen, Tranby skole  16.471 kroner
Sykkelstativer, Høvik skole  17.250 kroner

Disse prosjektene til barneskolene fikk penger:

Gapahuk, Høvik skole  8.000 kroner
Lavvo til uteskole, Oddevall skole  8.000 kroner