Etter flere års ventetid ble endelig sansehagen utenfor dagsenteret på Gifstad offisielt åpnet, til stor glede for brukerne av dagsenteret.

Det som tidligere var et området fullt av ugress og villniss har nå blitt forvandlet til en flott sansehage utenfor dagsenteret på Gifstad i Lier.

Torsdag 22. juni var det duket for storstilt åpning med ordfører Gunn Cecilie Ringdal, kommunalsjef Synnøve Tovsrud og helse- og omsorgssjef Hanne Berg Stubberud som spesialinviterte gjester- I tillegg til brukere av dagsenteret og sentrale aktører i jobben med å opparbeide sansehagen.

Mange å takke

- Endelig kan vi ta i bruk denne flotte sansehagen. Vi har mange å takke for at dette prosjektet har kommet vel i havn. Denne delen av eiendommen lå brakk med ugress og villniss som hovedingredienser. I 2008 ytret vi et ønske om en sansehage. Så ble det tatt opp i Lierposten, og politikerne i kommunestyret fulgte opp og sørget for at penger ble bevilget. Jan Erik Fjelldal ble hyret inn som prosjektleder, men pengene strakk ikke til for å bli helt ferdig. Vi har fått uvurderlig hjelp av lærere og elever på tømrerlinjen på Åssiden videregående skole til å bygge paviljongen, broen, melkerampen, sitteplasser og plantekasser. Ansatte fra park og idrett i Lier kommune har også vært velvillige. Nå gleder vi oss til å bruke området, forteller Else Ellevog, som er aktivitør på Gifstad dagsenter.

Hun la også til at de har et stort ønske om å få opp et drivhus i sansehagen. Kiwanis Lier har gitt et godt tilskudd på 15.000 kroner til prosjektet, men fortsatt er det behov for litt mer midler for å få drivhus på plass.

Imponert ordfører

Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal fikk en omvisning i sansehagen før hun klippet den røde snoren som symbol på den offislelle åpningen. Ordføreren la ikke skjul på at hun var imponert over det fine anlegget, som nå kommer de 55 brukerne av dagsenteret til gode.

- Her har mange samarbeidet godt. Ikke minst har Else Ellevog stått på for å få til dette prosjektet, og dere har god grunn til å være stolte over resultatet. Så satser vi på at der får inn nok midler til at dere på sikt kan sette opp et drivhus her, sa ordførere under åpningen.

Etter åpningen var det åpningsfest med Mozell servert i stettglass og velsmakende fruktspyd. Og selvsagt: God musikkunderholdning servert av musiker Roar Skjeggerud.

SE BILDER FRA ÅPNINGSFESTEN (klikk på bildene så blir de større):