Elevene fra 5. trinn på Gullaug skole brettet opp ermene og ryddet Gilhusstranda sammen med ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Det er den store strandryddeaksjonen i kommunene rundt Drammensfjorden i uke 18.  Elever fra 5. trinn ved Gullaug skole hadde sin egen strandryddeaksjon tirsdag 2. mai, og under ryddeaksjonen fikk de besøk av ordføreren i Lier.

- Det er viktig at vi tar vare på nærmiljøet vårt. Jeg er glad for at dere er med på å hjelpe oss med dette. Dere har gjort en strålende innsats i dag, sa ordfører Gunn Cecilie Ringdal til Gullaug-elevene.

Sykler og bildekk

Elevene fant både det ene og det andre på stranda. En sykkel uten styre, et rustent bildekk, en morken fuglekasse, lighter, snus, en svømmefot og en del plast.

På spørsmål om hvorfor det er viktig å rydde i vannkanten svarte elevene dette:

- Vi har lært om plast i havet og hvor farlig dette er både for fisk og fugler og for maten vi spiser. Dyr, fisk og fugler kan spise det, bli syke og dø. Plast kan dele seg opp så bittesmå biter at det blir med når vi igjen spiser maten vår. Fisk og fugler kan også henge seg fast, ikke klare å komme seg løs igjen. Om vi ikke rydder strendene er det heller ikke hyggelig for oss å komme hit for å bade, forklarte 5. klasseelevene fra Gullaug.

- Håper mange deltar

- Vi håper at mange blir med på dugnaden for å rydde kyststripa vår, sier miljørådgiver i Lier kommune, Ingebjørg Tofte.

Du kan få med deg en gjeng og registrere hvor og når du skal rydde på www.holdnorgerent.no. Eller du kan legge søndagsturen til vannkanten og levere søppelet på avtalte hentesteder.

- Park og idrett starter tidlig på året med å rydde friområder og strendene i kommunen. sier Christian Opsahl Moe fra Park, idrett og friluftsliv i Lier kommune.

Hent utstyr på rådhuset

Strandryddeaksjonen fra 3. til 8. mai er kommet i stand etter initiativ fra Drammen havn og er et samarbeid med kommunene langs Drammensfjorden. Havna og kommunene sørger for bortkjøring av søppelet etter avtale. Sjekk på holdnorgerent.no hvor henteplasser for søppel er i ditt område.

Du kan hente gratis hansker og sekker på rådhusene i Drammen, Hurum, Lier, Røyken og Svelvik, samt havnekontoret Drammen havn og på Drammensbiblioteket.

Hele 5. trinn på Gullaug skole rydde Gilhusstranda sammen med ordfører Gunn Cecilie Ringdal.