Inviterer til kunståpning og friluftscamp på Lierstranda

Tre svære containere er på vei til Lierstranda. Men det er ikke skrapmetall eller tømmer som møter de skuelystne søndag 23. september.

Søndag 23. september klokken 12 inviterer Lier kommune til kunståpning og familiedag på Lierstranda.

På en gress-slette nesten ytterst langs elvestien plasserer kommunen nå tre store containere, en som viser planene for Fjordbyen - og to kunst-containere. Disse åpnes 23. september, og vil stå åpne for publikum frem til 4. november.

Aktiviteter for hele familien og spektakulær kunst

På åpningen 23. september blir det kunst-workshoper for barn, og friluftscamp i regi av BUA Lier. De stiller med kanoer, lavvo, bålpanne med mulighet for å grille pølser gratis og det blir servert mineralvann/brus.

Vi håper mange vil ta søndagsturen langs elvestien helt ut på odden hvor det nye sykehuset skal bygges. Her blir det aktiviteter for barna, kunst, mat og muligheter til å se planene for Fjordbyen.

- Med «Kunst på Lierstranda» ønsker vi å skape positiv oppmerksomhet om området. Vi håper vi kan engasjere folk i Lier, Drammen og ellers i regionen til å bli kjent med området og det spennende som skal skje fremover» sier kommunalsjef Einar Jørstad.

I den ene kunstkontaineren vil kunstner og designer Alessandro Mendini stille ut signalverket fra Vestfossens sommerutstilling Contemporary Chaos. I den andre containeren vises en utstilling kunstneren Pipip Ferner har laget sammen med skoleelever i Lier. Ferner har engasjert seg i problematikken tilknyttet forsøpling av havet, og utstillingen hun lager sammen med lier-elevene er laget av plast de har funnet i naturen.

I løpet av perioden vil det også blant annet komme kunstverk av kodede lysdioder og lyd spesialprodusert for containeren på Lierstranda.

Her kommer containerne i løpet av uken før kunstutstillingen.

Arbeidet med Fjordbyen har startet

Etter mange år med diskusjoner og planer så starter nå arbeidet med å bygge nytt sykehus ved Brakerøya. En ny fjordby utenfor Lierstranda går fra å være planer, til noe mer konkret.

- Vi jobber for å etablere en møteplass og kunstarena her i årene fremover mens planene for Fjordbyen legges, så her kommer det til å skje mye fremover. Kunst og kunstnere kan bidra med alternative perspektiver når vi skal se fremover og reflektere over hva slags samfunn vi vil ha, sier prosjektleder Nina Guzman Toft.

Hvordan skal Fjordbyen bli, og hvordan kan den bidra til å styrke regionen vår? Dette er spørsmål kommunen ønsker innspill fra innbyggerne på, og som de ønsker engasjement rundt. Kunstprosjektet er en del av dette, og publikum kan vente seg mer også etter høstens utstillingsperiode.

Offisiell åpning og familiedag søndag 23. sept kl 12-15

-Vestfossen Kunstlaboratoriums satellitt-container – Alessandro Mendini, - fra utstillingen “Contemporary Chaos»

-«Plast rett vest» utstilling med Pippip Ferner og Guerilla Plastic Movement med elever fra Sylling og Egge skole, drop-in kunst-workshop for barn

-«Fjordbyen» Lier kommune/Eidos-container