Oppfordrer liungene til å melde seg på - det er helt gratis å være med!

Årets Sykle til jobben-aksjon startet onsdag 19. april og varer frem til 17. juni. Det er med andre ord ikke for sent å melde seg på - hvis du ikke allerede har gjort det. Og den positive gulroten for deg som bor eller jobber i Lier er at Buskerudbyen sponser påmeldingsavgiften for deg, slik at det ikke koster deg noen verdens ting å delta i 2017.

Vil du være med? Meld deg på her

I Lier er det 163 påmeldte pr. 21. april - i overkant av 60 av disse jobber i Lier kommune. Det betyr at det er god plass til mange flere, og det er fine premier å vinne. Se lokalt Facebook-arrangement her

Nettmøte om sykkel

Torsdag 20. april hadde Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal nettmøte på kommunen sin Facebookside der temaet var "Hvordan få flere liunger til å velge sykkel/gå fremfor bil?". Ordføreren fikk god hjelp under   nettmøtet fra Trond Solem, som er prosjektleder for sykkel i Buskerudbyen og miljørådgiver Ingebjørg Tofte i Lier kommune.

Flere personer påpekte at sykkel/turveien mellom Heggtoppen og Brakerøya var dårlig vedlikeholdt i vinter, og dermed var vanskelig - eller umulig - å ferdes med sykkel der i vintermånedene.

Ordføreren lovet å ta opp dette med rett instans.

- Denne strekningen skal være en høystandard gang- og sykkelvei, der vedlikeholdet skal være bra året rundt. Jeg skal derfor ta opp dette her i kommunen og med VIVA, slik at vi sørger for god sykkelvei hele året, skrev ordfører Gunn Cecilie Ringdal under nettmøtet.

Trygg sykkelparkering

På spørsmål om det kommer trygg sykkelparkering på Lier stasjon, svarte ordføreren slik:

- På Lier stasjon er jeg helt enig med deg i at det trengs en trygg sykkelparkering. Dette har jeg tatt initiativ til gjennom Buskerudbyen, og det er foreløpig satt av midler til dette. Planlegging er i gang, og jeg har purret opp BaneNor (tidl. Jernbaneverket) som har ansvaret for stasjonsområdet, opplyste ordføreren.

Du kan lese spørsmål og svar fra nettmøtet ved å klikke deg inn på Lier kommune sin Facebook-side.

Miljørådgiver Ingebjørg W. Tofte, ordfører Gunn Cecilie Ringdal og prosjektleder sykkel Trond Solem håper mange melder seg på Sykle til jobben-aksjonen.