Slik styrker du din mentale sunnhet

Det er like viktig å være mentalt sunn som å være fysisk sunn. Det er spesielt tre grep alle kan ta for å få det litt bedre og styrke sin mentale sunnhet!

Hva er mental sunnhet?

Mental sunnhet handler om å ha det bra og fungere godt. Det vil si at du har det bra sammen med andre, kan håndtere dagligdagse utfordringer og bidrar til fellesskapet.

Forskning viser at aktivitet, fellesskap og mening kan forbedre og styrke den mentale helsen vår. Det er like viktig å være mentalt sunn som det er å være fysisk sunn.

Vi kan alle gjøre noe for å bedre vår egen og andres mentale sunnhet.

  • gjør noe aktivt
  • gjør noe sammen
  • gjør noe meningsfylt

 

Gjør noe aktivt

Vær aktiv på så mange måter som mulig - fysisk, mentalt eller sosialt. Å gjøre noe aktivt gir oss mer energi og det blir lettere å tåle stress og belastninger i hverdagen.

Du kan gå en tur, lese en bok, danse eller lage mat. Eller hva med å synge i kor, rydde i boden ellermeditere? Det er mange måter å være aktiv på!

 

Gjør noe sammen

Gjør noe som styrker følelsen av å høre til og å være en del av et fellesskap. Å gjøre noe sammen er avgjørende for god mental helse – mennesker trenger mennesker.

Oppsøk venner og familie, bli med i et band eller klubb. Finn en aktivitet hvor du treffer andre!

 

Gjør noe meningsfylt

Gjør noe som gir en følelse av mening og verdi i livet. Å gjøre noe meningsfylt styrker selvfølelsen og er viktig for en god mental helse.

Gi deg selv en utfordring, lær noe nytt, hjelp en nabo eller engasjer deg i et godt formål. Fiks noe som er ødelagt, lær et nytt språk eller engasjer deg i nabolaget!

 

Har du tenkt over...

  • Hva som gir deg påfyll i hverdagen?
  • Opplever du å være en del av et fellesskap som
  • betyr noe for deg?
  • Er du i gang med noe som utfordrer deg for tiden?
  • Når gjorde du sist noe som ga deg energi?
  • At det å jobbe frivillig eller hjelpe andre mennesker
  • er bra for din egen trivsel?

 

Få inspirasjon og ideer til ABC-aktiviteter i ditt nærmiljø