Hvem kan få hjelpemidler?
Alle som bor eller oppholder seg i Lier kommune kan låne hjelpemidler på kortidslån.
Hvis du har varig behov kan hjelpemidler søkes fra NAV. Fysioterapeut eller ergoterapeut i kommunen kan bistå med søknad.
Ønsker du å komme tilbake til ditt gamle funksjonsnivå? Les om hverdagsrehabilitering
Hvordan få hjelpemidler?
Kommunens hjelpemiddellager har ansvar for korttidsutlån av hjelpemidler. Hjelpemidlene lånes ut for inntil tre måneder og skaffes gjennom å ta kontakt med hjelpemiddellageret. Det er ikke nødvendig med rekvisisjon fra lege.
Hos oss kan du for eksempel låne hjelpemidler som rullestol, rullator og dusjstol. Noen småhjelpemidler, for eksempel krykker, må bruker selv kjøpe, og kan kjøpes her.
Ved varig behov for hjelpemidler må det søkes om hjelpemidler fra NAV hjelpemiddelsentralen Vest-Viken.
De ansatte på hjelpemiddellageret, samt ergo- og fysioterapeutene i kommunen, kan hjelpe deg med søknadsprosessen.
Utkjøring og henting
Lier kommune tar betaling for utkjøring og innhenting av hjelpemidler på korttidslån fra kommunens hjelpemiddellager. Ved utkjøring og innhenting av hjelpemidler vil du i etterkant motta en faktura. Det er ikke mulig å betale hjelpemiddelteknikerne direkte ved utkjøring eller innhenting. Satsen per kjøring er 315 kroner. Det er ingen fakturagebyr.
Det er kun betaling for utkjøring og innhenting av hjelpemidler på korttidslån. Dette er hjelpemidler kommunen eier, og som lånes ut for en kortere periode. Ved varig behov for hjelpemidler søkes det om hjelpemiddellån fra NAV. NAV har egne kriterier for å innvilge en slik søknad. Ved innvilget søknad fra NAV er utkjøring og innhenting uten kostnad.
Dersom du eller noen du kjenner henter eller leverer hjelpemiddelet selv, betaler du ikke. Etter avtale kan henting og levering av hjelpemidler også gjøres utenfor åpningstid. Du kan ringe oss på 32 22 59 63 i åpningstiden for å avtale dette.
Kontaktinformasjon
Ved behov for hjelpemidler eller for mer informasjon, kontakt hjelpemiddellageret i åpningstiden på telefon 32 22 59 63 eller på e-post: hjelpemiddellageret@lier.kommune.no
Koordinator hos hjelpemiddellageret
Britt L. Eide Johansen
Telefon: 97 62 90 91
E-post: britt-lovise.eide.johansen@lier.kommune.no
Besøksadresse: Fossveien 31, 3403 Lier.
Her kan du se kart med adressen
Åpningstider
- Mandag: 08.00-10.30
- Onsdag: 12.00-15.00
- Fredag: 08.00-10.30
Henting og levering utenom åpningstid kan avtales i åpningstiden på telefon 32 22 59 63.
Hjelpemiddeltekniker
Hjelpemiddelteknikerne har ansvar for utkjøring, henting, montering og reparasjon av hjelpemidler. Hjelpemidler kan også hentes av bruker/pårørende på hjelpemiddellageret i kommunen.
Kontaktinformasjon til våre teknikere:
- Stas Hagen, telefon: 94 02 75 92
- Karim Alkhalaf, telefon: 48 29 92 79
Akutt reparasjon av hjelpemidler fra NAV
Ordningen med akutt reparasjon gjelder alle dager mellom klokken 08-24, og omfatter alle hjelpemidler utlånt av NAV som kan sette deg i en nødsituasjon ved funksjonsfeil eller sammenbrudd.
Av og til kan det oppstå problemer ved bruk av hjelpemidlet. Dette kan oppleves som problematisk. Gjennom servicetelefonen ønsker vi å gi deg profesjonell og god hjelp til å mestre situasjonen frem til teknisk hjelp kan gis, om dette er nødvendig. Kommunen er den nærmeste til å hjelpe deg, mens NAV Hjelpemiddelsentral har en teknisk tjeneste som normalt foretar reparasjon av hjelpemiddelet innen 24 timer.
Utenom vanlig arbeidstid er det innført en telefonvaktordning. Akuttvakten vil vurdere og avtale med deg hvilke tiltak som skal iverksettes ut i fra din situasjonsbeskrivelse.
- Akutt-telefon for kveldstid, helger og helligdager: 97 17 40 25
Syns- og hørselshjelpemidler
Hvis du har behov for nye eller hjelp med dine gamle syns- og hørselshjelpemidler, tilbyr vi drop-in hos Lier Frivilligssentral i Lierbyen.
Tilbudet holder åpent onsdager, klokken 12.00-14.00.
Syns- og hørselskontakten kan komme hjem til deg og bistå med kartleggingen av behovet for syns- og hørselshjelpemidler for eksempel til lytting, lesing, varsling og kommunikasjonshjelpemidler. Hjelpemidlene blir utlånt fra NAV Hjelpemiddelsentral Vest-Viken. Det er gratis å låne hjelpemidler.
Når hjelpemidlene er innvilget på Hjelpemiddelsentralen, blir de utlevert og montert av hjelpemiddeltekniker eller syns- og hørselskontakten, som du også får ytterligere instruksjon av.
Første gang du søker, må du legge ved opplysninger fra øyelege/optiker eller øre-nese-hals-lege. Opplysningene må være av nyere dato.
Syns- og hørselskontakten formidler ikke høreapparater. Trenger du høreapparat må du først få henvisning til spesialist. Fastlegen din kan hjelpe med dette.
Ved behov for syns- og hørselshjelpemidler:
Syns- og hørselskontakt
Telefon: 90 87 06 29