- Ingen smittede skal føle skam

Smitten øker i Lier og områdene rundt oss. Kommuneoverlege Ingrid Bjerring er opptatt av at de som er smittet ikke skal føle skam og skyld.

I Lier er det per 13. november 100 smittede.

- Nå er smittetrykket i Norge så høyt at mange blir smittet til tross for at de har vært forsiktige og fulgt smittevernreglene. Dette er det veldig viktig for meg å understreke, sier Bjerring.

Viktig å oppgi nærkontakter

For smitteoppsporingsarbeidet er det avgjørende at de som er smittet oppgir alle sine nærkontakter, slik at de kan gå i karantene.

- Vi må ikke komme dit at de som er smittet ikke oppgir nærkontaktene sine fordi de skammer seg og vil holde smitten skjult overfor bekjente. I dette ligger det også at andre ikke diskriminerer de som har blitt smittet, sier kommuneoverlegen.

Hun presiserer også at når man har gjennomgått korona og er friskmeldt, da er man frisk.

- Det er ingen smittefare knyttet til å være sammen med en person som har blitt erklært frisk, sier Bjerring.

Smittesituasjonen ved Liertun

Utbruddet på Liertun er under kontroll, og oppheving av isolasjon og karantene for pasientene starter på søndag. Flere av de ansatte er tilbake fra karantene.

Status Lier per 13. november

• Samlet har 206 personer i Lier fått påvist smitte siden starten av mars.

• 103 er friskmeldt.

• Tre dødsfall.

• 100 personer er smittet per 13. november.

• En person er innlagt på sykehus.