-Et stort kunstnertalent

Jelda Bankaew syntes det var koselig å vinne årets julekortkonkurranse. Lier kommune gratulerer.
15 år gamle Jelda Bankaew blir kalt et av kommunens store kunstnertalenter etter at hun vant årets julekortkonkurranse.

-Så koselig, var Bankaews umiddelbare reaksjon da hun fikk vinnergaven. Hennes bilde, Grønne Lier ved juletid, høstet mye ros blant juryen.

Julekort 2019

Årets vinnerbilde, og med det motivet som skal prege julekortet til Lier kommune i 2019.

-Hun har en stor fremtid som kunstner og det er tydelig at hun legger mye tid ned i sine arbeider og er nøye, sa jurymedlem Svanhild Rohdin. Frøydis Rui-Rahman, rektor ved kulturskolen som arrangerte julekortkonkurransen er naturligvis blant dem som skryter av vinneren.

-Det blir stas å se dette kunstverket på julekortet fra rådmannen og ordføreren i år, sier Rui-Rahman og legger til at kunstverket kan minne om de gode gammeldagse julekortene. Dette er en god påminnelse om vår kulturarv.

Dybdelæring

Andreplassen gikk til «Nissing i Liers skoger». Dette var et gruppearbeid i keramikk fra kulturskolen. Tredjeplassen i årets julekortkonkurranse gikk «Julesnømannen» av Håkon Evensen på 10 år.
-Det var svært mange fine kunstverk, og en elev fra Egge skole hadde brukt geometri i sitt kunstverk. Kunstfag kan absolutt være en del av dybdelæringen i skolen, frihåndsgeometri som vi ser her kunne vi gjerne bidratt mer med i skolen, sier Rui-Rahman.

Nissing i Liers skoger

Fine kunstverk

Juryen synes det var mange fine kunstverk og la også merke til Zavinta fra Oddevall skole sitt julekort. «Det var morsomt og hun hadde arbeidet godt og nøye med sitt kunstverk,» mente juryen.

Fotografi i fokus

Neste år er det nok fotografiets tur til å stå i fokus. Vi har en vakker kommune, med mange dyktige fotografer. Vi anbefaler å følge med i tiden rundt 1. desember 2020 for neste julekortkonkurranse.