- Viktig at smittede varsler nærkontaktene sine

Smitten øker raskt i Lier og kapasiteten for smittesporerne våre er sprengt. Derfor er det svært viktig at liunger som har testet positivt selv varsler sine nærkontakter, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Regjeringen har innført skjerpende regler for karantene for husstandsmedlemmer og andre nærkontakter til smittede.

Regelen nå er karanteneplikt for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære med mulighet for å teste seg ut etter 7 døgn. Øvrige nærkontakter kan teste seg ut etter 3 døgn, men fortsatt være i fritidskarantene til negativ test etter 7 døgn.

Smitten stiger raskt

Smitten stiger nå raskt i Lier. Bare fra uke 48 til uke 49 har antallet smittetilfeller nær doblet seg fra 119 til 209.

Mandag 13. desember ble det registret 56 nye smittede i Lier. Det kan bety at mange hundre er berørt og skal i karantene med testplikt.

- Smittesporerne våre må konsentrere seg om å kontakte de smittede og ha en kartleggingssamtale med dem. Dette er svært tidkrevende når vi har så høye smittetall, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Hun har derfor en bønn til alle liunger som får påvist koronasmitte:

- Ikke vent på at smittesporerne skal kontakte deg og spørre om dine nærkontakter. Ta kontakt selv med personer du har vært sammen med og fortell at du har testet positivt, oppfordrer Bjerring.

Forhindre videre smitte

Kommuneoverlegen ber de smittede om å tenke to dager tilbake fra de fikk symptomer, eller to dager tilbake fra de tok testen dersom de ikke har symptomer.

- Ring personene du var samme med og fortell at du er smittet. Det er den eneste måten vi kan forhindre videre smitte og bryte et smitteutbrudd, sier kommuneoverlegen.

En nærkontakt er en person du har vært sammen med i mer enn 15 minutter, og der avstanden var under to meter.

- Nærkontakter er typisk kolleger, venner, familie og andre du har hatt besøk av hjemme, forklarer Bjerring.

Bryte tabu

Kommuneoverlegen er klar over at noen synes det er flaut å kontakte venner og bekjente for å fortelle at de er smittet.

- Det skal man ikke være flau over. Det er mye smitte i samfunnet, og hvem som helst kan bli smittet. Man har ikke gjort noe galt selv om man blir smittet. Det er tilfeldig hvem som blir rammet, sier Bjerring, og legger til:

- Så vær så snill, ta kontakt med nærkontaktene og si i fra at du er smittet. Det er på den måten vi kan forhindre videre smitte.