10-årsmarkering for 22. juli-angrepene

I dag er det 10 år siden terrorangrepene i regjeringskvartalet og på Utøya. I den anledning ble det holdt en minnemarkering ved Svangstrand.

77 mennesker ble drept og et stort antall personer såret i 22. juli-terroren i regjeringskvartalet og på Utøya. I Lier ble 10-årsdagen for angrepene markert med et arrangement ved Svangstrand.

Minnemarkeringen ble åpnet av Frøydis Rui-Rahman, rektor ved kulturskolen. Det ble holdt taler ved Silje Kjellesvik Norheim, gruppeleder for Arbeiderpartiet i kommunestyret og Ellen Ramson Høie, nestleder i Buskerud AUF.

«77 mennesker kom aldri hjem igjen, det fleste barn og ungdommer. 77 stoler står fortsatt tomme. 77 gravstøtter står igjen etter 22. juli 2011. Ingen vil glemme dette. Vi var en hel nasjon i sjokk og sorg. Vi er et lite land, og uendelig mange ble berørt, og uendelig mange kjente de som ble ramma.» Slik begynte talen til Silje Kjellesvik Norheim.

Ellen Ramson Høie avsluttet sin tale slik: «22. juli 2011 var en uvirkelig dag. Det førte hele Norge i sorg og mange mistet det mest dyrebare de hadde. For at 22. juli aldri skal skje igjen må høyreekstremismen og rasismen bekjempes, og da er vi sammen nødt til å kjempe mot den. Hatet kan aldri få vinne. Vi er nødt til å snakke om det som har skjedd. Vi må minnes de vi har mistet. Vi må aldri glemme. Og vi må aldri tie.»

Ellen Ramson Høie la ned krans, og etterpå ble det holdt ett minutts stillhet til minne om ofrene. Maiken Bakker og Kinga Gorz fra ungdomshuset V2 leste opp dikt og Maia Schau, elev ved kulturskolen, holdt et musikalsk innslag med låten «Til ungdommen».

Se videotale med ordfører Gunn Cecilie Ringdal: