Ansatte i skoler og barnehager kan få vaksine i uke 28

Regjeringen har nå bestemt at kommunene kan velge å prioritere ansatte i barnehager, skoler og SFO i vaksinekøen. I Lier blir denne gruppen kalt inn til vaksinering i uke 28.

Sent tirsdag kveld ble det kjent at regjeringen åpner for at kommunene kan prioritere å vaksinere ansatte i barnehager, skoler og SFO.

I dette ligger det å tilby første dose før oppstart av det nye skole- og barnehageåret. Personer som har fått første dose regnes da som beskyttet, men ikke fullvaksinert. De ansatte innen skole og barnehage vil få tilbud om dose to i henhold til ordinært intervall, som for tiden er 12 uker mellom første og andre dose.

Vaksinering enten 14. eller 15. juli

Kriseledelsen i Lier kommune besluttet onsdag at denne gruppen skal få tilbud om første dose i uke 28. I praksis vil dette bli enten onsdag 14. juli eller torsdag 15. juli. Ansatte i både kommunale og private barnehager, grunnskolen, SFO, kulturskolen og videregående skoler i Lier vil nå få innkalling til vaksinering.

Spør ansatte om de ønsker vaksine

Skoler og barnehager skal nå kontakte ansatte for å høre hvor mange som ønsker vaksine i uke 28, og deretter blir de ansatte kalt inn. De vil motta innkalling uken før.

Dersom ansatte i skole, SFO og barnehager takker nei til dette tilbudet, får de ingen ny innkalling i forbindelse med denne prioriteringen. De vil da motta innkalling basert på alder i egen hjemkommune.

Innkallingen kommer i helsenorge.no, og må bekreftes.

- Jeg er glad for at regjeringen har tatt denne beslutningen, som mange hadde ønsket kom tidligere. Beslutningen var ikke varslet oss i kommunen, så vi har på kort tid fått på plass et system for å kalle inn ansatte i skoler og barnehager, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.