Barnehagene åpner neste uke

Barnehagene i Lier kommune åpner igjen for alle barn i løpet av neste uke. Vi kommer med endelig åpningsdato når kommunen har gått gjennom den nasjonale veilederen for hvordan barnehager skal driftes under koronavirusutbruddet.

Barnehagene i Lier kommune åpner igjen for alle barn i løpet av neste uke. Nasjonale myndigheter har sagt at vi kan åpne barnehagene igjen for alle barna fra og med mandag 20. april. Onsdag 15. april kom den nasjonale veilederen med råd og støtte til barnehager i drift under koronavirusutbruddet. Kommunen skal nå gå gjennom veilederen og kommer tilbake til endelig åpningsdato.

Ekstra hygienetiltak

De fleste barnehagene har vært åpne den siste måneden og tatt imot barn av foreldre som har kritiske samfunnsfunksjoner eller barn med spesielle behov. Alle barnehagene har nå behov for å gjøre en del tilpasninger, uavhengig av om de har vært åpne eller stengt de siste ukene. Alle ansatte vil få opplæring i de skjerpede hygienetiltakene før barnehagene er åpne igjen, og renholdet forsterkes.

Behovet for nærhet og omsorg

I en barnehage vil det ikke være mulig å unngå nærkontakt mellom barn og voksne. Kontakten mellom mennesker skal reduseres, men behovet for nærhet og omsorg hos barna er viktig og må ivaretas. Det vil også komme noen rutiner rundt henting og levering av barna i barnehagen. I tillegg vil det komme bestemmelser rundt matservering, og det blir ikke anledning for barna til å ta med seg leker hjemmefra.

Kontakter foresatte

Foresatte til alle barn blir kontaktet de nærmeste dagene med mer informasjon om hvordan gjenåpningen av barnehagene gjennomføres og hva dette innebærer for deres barn. I tillegg blir det lagt ut generell informasjon om gjenåpningen av barnehagene på kommunens nettside. Noen foreldre har uttrykt skepsis mot å sende barna i barnehagen igjen. Det er viktig å huske at barnehagene ikke ble stengt fordi det var utrygt for barna å gå i barnehagen, men for at det var behov for å redusere smittespredningen.