Åpnet ny kunstgressbane på Tranby

Liers første kunstgressbane uten løst gummigranulat er ferdig. Nå skal den testes før flere baner skal rehabiliteres i 2024.

I helgen inntok 270 fotballag banene på Tranby under årets Kiwi Bama Cup. Dette var første gang det ble spilt kamp på den splitter nye kunstgressbanen som ble åpnet lørdag morgen.

Banen skiller seg fra andre kunstgressbaner i Lier da den ikke inneholder ifyll av løst gummigranulat. I stedet er det vanlige ifyllet byttet ut med sand og olivenkjerner.

Har jobbet i to år

Alle rehabiliteringer og bygging av nye kunstgressbaner i Lier kommune skal være uten ifyll av løst gummigranulat.

Kommunens ansatte fra anleggsutvikling, drift og miljø har sammen med idrettsrådet jobbet i to år med å kartlegge kunstgressystemer og hvilke muligheter og begrensninger de har.

– Vi har søkt aktivt i markedet, jobbet med kompetanseheving gjennom deltakelse på seminarer og hentet erfaringer fra andre kommuner, sier Sverre Arneberg Fredriksen, fagrådgiver friluftstliv- og anleggsutvikling i Lier kommune.

Skal testes

Kunstgresset som er lagt på Tranby skal nå testes før de større banene på Tranby og Stoppen skal rehabiliteres i 2024.

– Vi har jobbet ut fra en tanke om at vi må vekte de tre faktorene økonomi, funksjonalitet og miljø. Vi skal ha baner vi har råd til å bygge og drifte samtidig som de skal ha de best mulige spillegenskaper og være innenfor en akseptabel miljøbelastning, sier Fredriksen.