Åpner barnehagene mandag og tirsdag neste uke

Barnehagene i Lier åpner mandag 20. og tirsdag 21. april. 20. april åpner også idrettsanlegg, lekeplasser og aktivitetsanlegg ved skoler og barnehager for begrenset aktivitet.

Barnehagene i Lier åpner etter at Helsedirektoratet har kommet med en veileder som gir råd og støtte til barnehager i drift etter koronavirusutbruddet. Veilederen har blant annet råd om hvordan barnehagene skal forholde seg til hvilke barn, ansatte og foresatte som kan være i barnehagen, hånd- og hostehygiene, rutiner for bleieskift, renholdsrutine, servering av mat og gruppestørrelser for barn og voksne.

-  I Lier åpner barnehagene enten mandag 20. april eller tirsdag 21. april. Det blir reduserte åpningstider – i alle fall den første uken, sier Kari-Ann Dale, kommunalsjef for oppvekst i Lier kommune.

Foresatte blir kontaktet av den enkelte barnehage for informasjon om oppstart.

Viktig å få møte vennene igjen

Ordfører Gunn Cecile Ringdal sier det er viktig at barna får møte vennene sine og ha noen å leke med igjen.

- Jeg er glad for at vi har så mange flinke barnehageansatte i Lier som kommer til å ivareta smittevernreglene på en god måte. Kommunens barnehager kommer til å følge den nasjonale veilederen, og både barn, foresatte og personalet vil bli ivaretatt, sier ordføreren.

Åpner idretts- og aktivitetsanlegg for begrenset bruk

Idrettsanlegg, lekeplasser og aktivitetsanlegg ved skoler og barnehager i Lier åpner for begrenset aktivitet 20. april.

Alle typer idrettsaktiviteter må gjøres på en måte som sikrer at Helsedirektoratets regler for kontakt overholdes. Det innebærer at det ikke bør være mer enn fem personer samlet i en gruppe, og at man bør holde en fysisk avstand på minst 2 meter. Dette gjelder ikke personer som lever sammen til vanlig. Hver enkelt person er ansvarlig for selv å følge disse reglene.

Unngå også felles bruk av utstyr, garderober og sanitetsanlegg. Retningslinjene er for å ivareta sikkerheten til innbyggerne.

Kommunale idrettshaller forblir stengt

Det er viktig å understreke at lag og foreninger fortsatt ikke skal arrangere kamper, stevner eller turneringer som samler mange, eller som innebærer risiko for smittespredning på grunn av felles bruk av utstyr eller garderober.

Kommuneoverlege Ingrid Bjerring minner om at dette også gjelder for trening der nærkontakt og deling av utstyr er uunngåelig.

Kommunale idrettshaller åpner ikke, nettopp på grunn av faren for smitte ved å bruke felles utstyr og garderobe.

Anbefaler tilsyn av voksne

Det er vanskelig for barn og unge å huske smittevernreglene. Det anbefales tilsyn av voksne for å sikre at smittevernreglene overholdes. Vi oppfordrer idrettslagene, idrettsrådet, FAU og velforeningene til å organisere slikt tilsyn.