Arbeid med vannledning kan gi misfarget vann

Fra 4. mars 2024 og i en uke fremover skal det utføres arbeid på hovedvannledningen mellom Brakerøya og Gullaug. Dette kan gi misfarget vann og trykkforskjeller i deler av Lier.

I uke 10 skal Glitrevannverket gjøre en viktig jobb for å koble det nye sykehuset på Brakerøya inn på hovedvannledningen mellom Brakerøya og Gullaug. Samtidig blir det tilrettelagt for fremtidig vannleveranse mot Fjordbyen og reservevann mot Svelvik.

For å få til dette må vannledningen stenges for vanlig vannforsyning. I Lier er planen å legge om vannstrømmene, slik at alle fortsatt vil beholde vann fra Glitre.

I deler av Asker, tidligere Røyken kommune, og i deler av Frogn kommune vil innbyggerne få vann fra Setervann i denne perioden.

Misfarget vann og trykkforskjeller

Arbeidene skal etter planen gjennomføres i uke 10. Det vil si fra 4. mars 2024 og i ca. en uke fremover. For innbyggere i deler av Lier kan arbeidene medføre misfarget vann i kranene og lavere trykk.

Se kart under for berørte områder i Lier. Berørte innbyggere får en sms fra Lier vei, vann og avløp KF.

Kart mulig misfarget vann.png

Området markert i lilla viser hvilke deler av Lier som kan oppleve å få misfarget vann og lavere trykk fra 4.mars og ca. en uke fremover.

La vannet i krana renne

Som nevnt kan arbeidet føre til misfarget vann hos husstander i deler av Lier. Dersom du opplever misfarget vann, kan du la vannet renne til det blir blankt. I den nevnte perioden er det ikke behov for å koke vannet i Lier, fordi eiendommer i Lier ikke vil få vann fra Setervann slik tilfellet er for tidligere Røyken og Frogn.