-Årets influensavaksine er forsinket til november

Kommuneoverlege Ingrid Bjerring melder om forsinket influensavaksine.
Internasjonale forsinkelser gjør at influensavaksinen er tilgjengelig i Lier først i november. -Vær ekstra nøye med håndvasken i høst, sier kommuneoverlegen.

Influensavaksinen endres litt hvert år for at den skal fungere mot årets influensa.

-Årets «oppskrift» på vaksinen har vært forsinket fra verdens helseorganisasjon. Vi mottar derfor ferdig vaksine først i starten november, forteller kommuneoverlege Ingrid Bjerring i Lier kommune.

Influensatopp er ventet i februar

Det er WHO som hvert år bestemmer hva som skal med i årets vaksine for at den skal fungere optimalt. Usikkerhet rundt årets løsning har gjort at produsentene ikke har fått laget vaksinen i tide.

-Influensatoppen i år er som i fjor ikke ventet før i februar, så man vil uansett rekke å ha tatt vaksinen innen den tid. Samtidig er god hoste- og håndhygiene er alltid viktig, men vær gjerne ekstra påpasselig i år, påpeker Bjerring.

Vaske hendene når du kommer på jobb

Mens influensavaksinen er spesielt anbefalt for risikogrupper, er hoste- og håndhygiene avgjørende for alle innbyggere. Tiltakene minsker risikoen for både influensa, vanlig forkjølelser og omgangssyke i vinterhalvåret.

-En god rutine er å vaske hendene når du kommer til et «nytt miljø». Det vil si at håndvask bør være det første du gjør når du kommer på jobb, og første du gjør når du kommer hjem. Dette gjelder også barna når de kommer hjem fra barnehage og skole, sier Bjerring.

Hoster du, er det viktig å hoste på innsiden av armen heller enn i håndflaten for å unngå bakteriespredning.

Disse anbefales å ta influensavaksinen

Følgende personer har økt risiko for alvorlig sykdom og død ved influensasykdom, og anbefales influensavaksine:

• Alle fra og med fylte 65 år
  • Beboere i omsorgsbolig og sykehjem
  • Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko skal også få tilbud om vaksine
  • Barn og voksne med følgende kroniske sykdommer:
    - diabetes
    - lungesykdom (inkludert astma)
    - hjerte-/karsykdom - leversvikt
    - kronisk nyresvikt
    - kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet, nedsatt immunforsvar, svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    - annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege